Ei oikein voisi kommentoida, mutta sanotaanko muutama henkilökohtainen mielipide asioihin joihin voin sanoa jotain ilman että puukotan ketään selkään tai kusen muroihin.
Sääntöjä ei voi muuttaa kesken kauden, vaan mahdolliset tiukennukset tulevat sitten kilpailunjärjestäjän määräyksellä yksittäiseen kilpailuun. Ensi vuodeksi kuitenkin sääntöjä joutuu varmastikin tarkentamaan erinäisten epäkohtien ja puutteiden takia. Näistä sitten cupia pyörittävät tahot vastaavat ja eiköhän se hyörinä sääntöjen kanssa ala kauden viimeisen kilpailun jälkeen.
Byrocrat otti jossain vaiheessa kantaa siihen että kilpailun järjestämisessä pitäisi ottaa kokeneempaa kaartia mukaan hommaan ja luoda yhteneväiset rajat joiden mukaan kilpailuja viedään läpi. Kysymys kuuluu, kuinka pystyy ottamaan kokeneempaa porukkaa järjestelyihin kuin nyt on? Kuitenkin kilpailuja johtavat henkilöt eivät ole aivan pystymetsästä juurineen revittyjä ja laji on kokonaisuudessaan nuori Suomessa. Menossa on kuitenkin ensimmäinen jotenkuten organisoitu kausi ja mielestäni on vähintäänkin todennäköistä, että paljastuu puutteita.
Ymmärtääkseni Cupin muotoisuudella haettiin juuri sitä, että saadaan sääntöjä yhtenäistettyä ja kilpailuihin kaava, jotta kilpailijat tietävät mitä odottaa. Linjaa ei voi muuttaa kesken kauden, sillä se saattaisi antaaa etua sitten löysemmintuomittuihin kilpailuihin osallistuneille kilpailijoille. Säännöissä kuitenkin on jätetty kilpailun järjestäjille melkoisen vapaat kädet itsessään järjestelyt hoitaa parhaaksi katsomallaan tavalla ja määrittää rangaistukset rikkomuksista. Ylinopeus taitaa olla ainoa rikkomus, josta on säännöissä määrätty ehdoton rangaistus.
Laji on erittäinvaikea valvottavaksi johtuen kilpailualueen laajuudesta, olisiko jollakulla tähän jokin hyvä konsti mielessä? Kuitenkaan ei voida jokaiselle rastille ja sinne johtavalle uralle laittaa järjestysmiestä. Entä peloitevaikutus, eli kovat rangaistukset? Ajatellaan vaikka Lapland Trophyn ylinopeushylkäyksiä. Uskoisin että nämä joissain tapauksissa erittäin julmat (mutta tasapuoliset) rangaistukset varmasti ainakin osaltaan saattoi kilpailijoiden tietoisuuteen tämän säännön olemassaolon ja toivottavasti tämä säilyy ihmisillä muistissa. Ehkä taas jossain tulevassa kilpailusssa jokin toinen sääntö saa vastaavan huomion. Ja muistetaan, että ei ole turvallista silloinkaan sääntöjä rikkoa kun ei näy liivillisiä paikalla, saattanut vaikka valvojalta vahingossa päällystakin alle unohtua ne liivit
Jatkuvuutta kilpailuiden välille täytyy yrittää luoda mahdollisuuksien mukaan. Ja niinkauan suunta on mielestäni oikea, kun opitaan edellisten kilpailujen virheistä ja niitä yritetään estää tulevissa tapahtumissa. Kokoajan kuitenkin tulee epäkohtia eteen ja niihin joutuu järjestäjät puuttumaan parhailla käytettävissä olevilla keinoilla. Ja toivottavasti järjestäjillä olevat keinot riittävät.
Ennenkaikkea pitää painottaa kilpailijoiden vastuuta kilpailun onnistumisesta, kilpailu tehdään teitä varten! Ja toivon ja uskon, että ihmiset osaavat kunnioittaa yhteiseksi hyväksi luotuja sääntöjä. Vahinkoja aina sattuu, mutta se ei ole vahinko jos pompitaan heikoilla jäillä tai ajetaan sokeasti tasoristeyksen läpi, se on typeryyttä. Järki ja kunnioitus kaikkia kohtaan mukana hommassa niin tämäkin laji on paljon mukavampi kaikille.
Kukaan tällä palstalla kirjoitteleva ei varmastikaan halua tätä lajia alasampua. Ainoastaan on erilaisia lähtökohtia ajatella asioita ja mielipideeroja. Keskusktelu on aina hyväksi ja uskon, että nämäkin mielipiteet ovat varmasti huomioitu.