Näytä yksittäinen viesti
Vanha 19.07.2007, 07:11
Bullet Bullet ei ole kirjautuneena
Jäsen

Rekisteröitynyt: 06.02.06
Sijainti: Kolla
Perusasetus

Hei !
Minulla on kaksi pressutallia, toinen joku hyvin vanha työtoverilta ostettu ja toinen pari vuotta sitten Motonetista ostettu. Se vanha oli alkuperäisellä, hyvällä kankaalla josta nyttemmin ei ole kuin muisto vain. Runkokehikko oli kohtuullisen hyvä, alareunassa siihen on lisättu kulmaraudasta sellanen helma painoksi ja maahan olen lyönyt pätkät samaista kulmarautaa kulmiin ja kummankin pitkän sivun keskivaiheille pystyyn ja siihen sitonut sen alajuoksun narulla. Tuuli ei pääse nostamaan koko tallia enää ylös. Itse pressuna olen alkuaan käyttänyt ihan kevytpressua, jonka olen sitonut kehikon päälle siten, että osa tulee oviaukon eteen ja on nostettavissa ylös ja sidottavissa sinne narulla. Kevytpressu kestää yhden talven ja sitten se on vaihdettava. Nyttemmin olen käyttänyt Motonetista ostamaani hopeanväristä paksumpaa pressua, jolla oli joku toinen nimi, olisiko ollut kestopeite tai jotain sellaista. Se kesti ehkä kolme tai neljä vuotta ja on nyt taas vaihtokunnossa.
Se Motonetista ostamani pressutalli oli isohko pettymys heti alkuunsa niiden pressun lapsellisten kiinnitysten vuoksi. Eipä tosin maksanutkaan paljon, mutta kun jokainen tallin sivu oli erillinen kangaspala ja ne sidottiin kiinni heikosti ommelluilla nauhoilla muutamasta kohdasta kehikkoon. Tällöin kulmiin jäi isot aukot, joista tuuli pääsi oikein kunnolla riepottelemaan pressua. Nämä kiinnitykset kestivät heikoimmillaan pari tuntia ja seuraavana päivänä oli jo puhkottava puukolla reikiä pressuun ja pujotettava narua uusien kiinnitysten tekemiseksi. Kestin sellaisen kanssa pelleilyä korkeintaan pari kuukautta jolloin ostin siihenkin samanlaisen kestävämmän irtopressun ja sidoin sen kiinni kunnolla kehikkoon. Itse kehikkoa parantelin siten, että laitoin sinnekin alajuoksuksi rautaprofiilia, tällä kerralla U-mallista, johon se alkuperäinen ohut putkirungon juoksu mahtui sisään. Sitten löin maahan pystyyn kunnolla tiukkaan kulmaraudan pätkät kaikkiin kulmiin ja pitkien sivujen puoliväliin. Nostin pressutallia ylös tiiliskiviä alla käyttäen ja hitsasin nuo pystyraudat kiinni alajuoksuissa oleviin U-profiileihin. tiiliskivituet pois ja koko hökötys oli pystyssä olevien kulmarautojen varassa hiukan irti maasta. On nyt tosiaan parisen vuotta ollut sillä tavalla ja on kestänyt kaikenlaiset myrskyt hyvin.
Loppujen lopuksi siis se todella onnettoman naurettava pressutallikin tuli parannusten myötä käyttökelpoiseksi.
Vielä senverran sanoisin, että käytän kummassakin pressutallissa myös pohjalla irtopressua lattiana. Tämä estää maasta nousevan kosteuden ruostuttavaa vaikutusta tehokkaasti. Mutta pressutalli on siis ihan käyttökelpoinen vaihtoehto, kun ei voi/halua rakentaa kiinteätä tallia, mutta vaatii aika paljon ylläpitoa. Kunnon kangaspressusta tehdyt olisivat varmasti parempia kuin minun käyttämäni ratkaisut pressuksi, mutta myös melkoisen paljon kalliimpia.
Terv. Risto

Vastaa lainaten