Lainaus:
quote:
Arvottuja tai sidottuja rasteja ei varmaankaan tule. Ainoa poikkeus
viimevuotiseen on yleisörastien vaihto kisan puolessa välissä, tällä
pyritään siihen että kilpailijat kävisivät yleisärasteilla kahdesti.
Eli yleisörasti XXX vaihtuu kisan puolivälissä YYY:hyn, paikak on siis
sama mutta kun kyse on eri rastista niin niistä saa pisteet erikseen.
Jota kilpailijat eivät pakkaaantuisi yleisörasteille just kisan puoli-
välissä (otetaan ensin XXX, jäädään odottamaan että se vaihtuu YYY:ksi,
ja bongataan toiset pisteet autoa metriäkään liikauttamatta), niin vaihto
tehtäneet esim. siten, että vanhat kerätään pois esim- klo 18-19 välissä,
ja uudet laitetaan paikoilleen 21-22 välisenä aikana, eli klo 18-22
välisenä aikana kilpailijat eivät voi olla varmoja ovatko yleisärastit
paikoillaan vai ei. Säätämistä aiheuttaa lähinnä tuon "tauon" pituus,
pidempi tauko varmistaa ruuhkattomuuden vaihdon tienoilla, mutta liian
pitkä tauko ei vältämättä ole kiva yleisölle. Muta vaihdon paikka voi
olla jotain muuta kuin tasan puoliväli, mutta asia päätetään hyvissä
ajoin ennen kilpailua, että se saadaan merkittyä rastilistoihin, ja
ohjaajakokouksessa asia tietysti käydään kans läpi.
|
Toivottavasti tämä on mietitty kunnolla loppuun asti. Tuossa mielessäni hiukan mietittyäni tuli mieleen monta asiaa jota tämä rastien vaihtaminen potentiaalisesti aiheuttaa. Jos on ~120 autoa joiden pitää tulla noin kello 15 mennessä etsimään rasteja joita on ~20 (~kuusi autoa per rasti) että jää aikaa jonottaa ja hakea rastit, sitten palata nopeusrajoituksia noudattaen (30-40 minuuttia per suunta) varsinaisille rastialueille ja sitten vielä palata ajoissa hakemaan rastit uudelleen, niin.... täytyy sanoa että pelkästään yleisön miellyttämiseksi tuo sotkee todella paljon taktiikkaa, aiheuttaa turhaa siirtymäajoa ja mikä mielestäni pahinta, tuurilla tulee olemaan iso merkitys, koska tuurista tulee olemaan kiinni kuinka monta autoa sattuu olemaan paikalla samaan aikaa. Joku voisi sanoa että se on osa taktiikkaa, mutta mielestäni tämä ei ole enää muuta kuin tuuripeliä, ei taktiikkaa.
Ja kisa-ajan lähetessä loppua lyhytpinnaisten kilpailijoiden kanssa voi syntyä monenlaista tarpeetonta sananvaihtoa rastille ajo järjestyksestä.
Onkohan toi kahteen kertaan ajaminen nyt oikeasti tarpeen yleisön viihdyttämiseksi. Käsittääkseni viime kisassa oli koko ajan joku pörräämässä yleisörasteilla vaikka ne ajettiin vain kerran.
Mielestäni rastit voisi haetuttaa vain kerran, mutta jos jollain halutaa varmistaa enemmä kilpailijoita keskukselle niin sitten jotain luokkajakoa esim. O ja S hakee kello 19 mennessä ja M ja P sen jälkeen (tai toisin päin tms)
Noh, LT on aina ollut hyvin järjestetty ja mietitty joten ehkä olette tämänkin miettineet ja jauhan tässä ihan turhasta. Jotenkin toi samojen rastien ajaminen tuplana ei vaan kuulosta ideaalilta. Mitäs suunistamista siinä on jos käy samalla rastilla kahteen kertaan? Sitä paitsi jos kisassa on 200 rastia joista 20+20 on yleisörastia niin kyllä vaan pistää miettimään kuinka iso ruuhka tuolla yleisö alueella oikein tulee olemaan.
Kimmo