Yön hiljaisina tunteina kun googlettelee niin kaikkea sitä löytää ja tietysti sitä pitää jotain vastata kun sentäs tän vuoden puolella joku on jotain kirjoittanut.
Mä olen se 'moposivut.com':lle meidän mongoolian reissusta tarinaa vääntänyt jannu kuka ajeli reissun bemarilla. LWR:n jannujen bemarit olivat aikalailla samanlaisia kun mun mopo. Sillä erotuksella, että heidän moponsa olivat muutaman vuoden uudempia ja malliltaa adventure käyttöön sopivimmiksi tehtyjä kun tuo mun perusmalli (aavistuksen suurempi tankki ja joustot ja tietysti uuden mallin tuomaa turhuutta kuten abs jarrut). Paino tankattuna ilman varusteita mun mopolla 240kg ja heidän mopoillaan reilu 250kg.
Suurimmat virheet reissun onnistumisen suhteen he tekivät jo ennen reissua. Ajoharjoittelun tai oikeasti reissanneilta vinkkien kyselyn sijaan he harjoittelivat luotien väistelyä ja kyselivät vinkkejä joiltaa diplomaateilta ja muulta höpöhöpö porukalta ketkä hädin tuskin ovat eläissään ovat nähneet maataan muualta kuin pääkaupungista. Saati sitten, että he olisivat osanneet huomioida mitä tuollainen omatoimatkailu vaatii.
Reissuun valmistautumista varten he vuokrasivat tilat ja palkkasivat henkilökuntaa. Muutaman tunnin googlettelulla he olisivat varmaan löytäneet paljon enemmän käytännön vinkkejä ihan perusjutuista mitä reissuun tuleee pakata ja mitä ei. Nyt heillä oli mukana mopojen päällä enemmän tavaraa mitä moni matkan varrella nähty ihminen edes omisti.
Ennen matkaa he kiukuttelivat kun eivät saaaneet ilmaisia pyöriä KTM:ltä niin lähtivät reissuun sitten ilmaisilla bemareilla. Sellainen heidän himoitsemansa KTM maksaa ilman suomen autoveroja ehkä aavistuksen päälle 10ke ja se oli jostain syystä liikaa miljonääreille kenen reissubudjetti oli huhujen mukaan satoja tuhansia. (Meillä meni reissussa rahaa noin 700e/naama ja sen lisäksi muutama satanen papereihin ja mopon huoltoon/renkaisiin vaikka liikuttiin ihan omilla mopoilla.)
Tuon reissun jälkee he ovat ajaneet etelä-amerikan halki ja tällä hetkellä he ovat ilmeisesti ajamassa afrikan läpi (jos eivät ole jo ajaneet, en ole jaksanut perehtyä).
Hienon ohjelmasarjan he kuitenkin saivat aikaan ja varmasti ikimuistettava reissu heilläkin.
t: Visa
Note! This message was posted anonymously!
|