Noh, ei kyllä diezeli- koneen kohdalla ole tuollaista ollut (kun en ole dieseleitä omistanutkaan), mutta Opel Omega B bensakoneella teki aivan tismalleen samaa kun oli ilmamäärämittari sökönä. Pätki, kulutus nousi, välillä toimi, välillä ei tippakaan, välillä ei pysynyt käynnissä jne.. Ensin oireili vain vähän, sitten lopuksi niin paljon että joutui ottamaan koko mittairn töpselin irti ja ajamaan ECU:n "hätäsäädöillä". Sillä pääsi korjaamolle asti että vika selvisi. En siis tiennyt missä vika oli vaikka yritin miten paikallistaa.
Kai tuo vaikuttaa ihan samalla tavalla niin bensa- kuin dieselkoneissa. Eli mittaa koneelle tulevaa ilman määrää ja määrittelee polttoaineen syöttöä sitten sen, kaasuläpän asennon, kuormituksen, kierrosalueen jne. mukaan oikeaksi.
Olikos muuten noissa VM- dieseleissä Boschin vai jonkun muun moottorinohjaus?
Kyllä mall crawlerillakin pääsee.
|