Lainaus:
quote:
Muissa lajeissa vaaditaan tutkinto että pääsee ajamaan. Offi ja pienoisautoilu taitaa olla ainoat lajit joissa tutkintoa ei vaadita.
"Kokeesta" ajattelin ihan yksinkertaista sääntöjen kyselyä, vastalauseiden tekoa ja käsittelyä, kilpailijan ja järjestäjän oikeusturvaa sekä yleisien sääntöjen tuntemusta yms yleishyödyllistä autourheiluun liittyvää.
|
Voisin tehdä jonkunlaisen version esimerkiksi kilpailujohtaja koulutuksen kokeesta.
[/quote]
Aivan, kaikissa nopeuslajeissa vaaditaan tutkinto ja tekniikkapuolelle on tutkinto. Noiden yllä mainittujen lisäksi tutkinto puuttuu ainakin AS:tä ja autoslalomista (vaikka onkin nopeuslaji) ja se taas johtuu siitä, että ovat lajeja joilla pyritään saamaan lisää harrastajia autourheiluun mukaan! Jos näihinkin vaadittaisi tutkintoa niin saattaisi kynnys kasvaa liian suureksi?? Samaa voisin veikata offistakin, siis offi-trialista, eli jos kilpailijoilta vaadittaisi tutkinto niin taitaisi ne vähätkin cuppia ajavat häipyä ajelemaan safareita tai suunnistus-cuppia. Sama pätee kisajärjestäjien kohdalla! Voi olla että olen turhan pessimistinen! Olen samaa mieltä kanssasi siitä että koulutusta tarvitaan ja että sääntöjä olisi hyvä koulutustilaisuuksissa käydä läpi, mutta en pidä "tutkintoa" realistisena enkä välttämättä tarpeellisenakaan offiin siitäkin huolimatta, että harrastajilla ajoittain näyttää olevan säännöt täysin hukassa tai välillä luetun samoin kuin kuullun ymmärtämisessäkin vaikeuksia:-))
Yhteiset lajipäivät tms saattaisivat auttaa asiaa. Tämä puoli on paremmin hanskassa noilla muilla lajeilla!
Mutta aina kannattaa yrittää, jollei kukaan tee mitään niin ei kehitystäkään tapahdu ja tämä offi näyttäisi olevan kasvava laji ainakin mitä metsäajelun harrastajiin tulee. Miksipä sitten ei offi-trialiinkin saatais uutta harrastajakuntaa jos vain oikealla tavalla markkinoidaan:-))
Asiaa kannattaa kehitellä!!
Inhorealisti