
01.06.2007, 13:09
|
Moderator
|
|
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.381
|
|
A: - Nykyiset 4-vetopickupit menee maantiellä ihan hyvin, eikä ole mitenkään rasittavia ajaa. No, melua on enemmän kuin farkussa ja jousitus on tyhjällä autolla kovempi tottakai, mutta se on pieni haitta.
- Farkussa kulkee tilavasti viisi ihmistä ja pari koiraa, lyhythyttisessä pickupissa 2 ihmistä ok plus yksi "syli"koira ahtaasti, pitkähyttisessä väljemmin.
- Farkkuun saat kamat lukon taakse takatilaan, pickupissa lavalle huonommin pitkäkyntisiltä suojaan.
- Kun kerran maalle muutat, niin varmaan tulee tarve kuskata vähän sottaisempiakin juttuja, kuten polttopuita, rakennustarvikkeita jne. Henkilöauto+peräkärry -yhdistelmän pikcuppi pesee näppäryydellän mennen tullen ja tarvittaessa senkin perään saa peräkärryn - yleensä suuremman kuin henkilöautoon.
B: - Jos auto on rakennettu hyvin, ei rakentelu mitenkään huononna autoa. Esim. omaani ei kannata päältä päin verrata tehdasuuteen, koska minun auto näyttää vanhalta, kolhitulta ja osin vähän leikatultakin, mutta offi- ja metsästyskäytössä se palvelee paljon paremmin kuin pakasta vedetty uusi vastaava. Ainoa haitta käytön jäljistä ja tehdyistä muutoksista on asiaa tuntemattoman ostajan tai automyyjän kanssa neuvotellessa, jotka näkee arvon vain matkamittarissa, huoltokirjassa ja pintapeltien moitteettomassa kiillossa. Tietysti, jos sitä rakennettua on viety kivikossa ja kannokossa kuin vierasta sikaa tai huoltaminen on laiminlyöty, niin käytön jäljet näkyy tekniikassakin.
- Jos "rakentelu" on sitä, että on tehty jotakin himmelivirityksiä ja hitsisaumat on mitä sattuu, niin sitten "rakentelu" on enempi miinusta.
- Mitään tuning-ihmeitä ei kannata ostaa, kun niistä muutoksista ei ole yleensä kuin haittaa ja myyjä arvostaa ne tietysti uushankinta-arvo + työlle palkkaa. Jos tarvitset autoa käyttöä eikä näyttöä varten, niin tuunatuissa kromikaunottarissa menee rahat hukkaan.
- Tehdaskuntoinen on varmasti tietynlainen ja takuukin on. Tehdasuutta joutuu rakentamaan, jos pitäisi poiketa metsäautotieltä metsän puolelle - muuten menee nykyiset uudet pickupit yleiskäytössä vähän paremmilla renkailla piristettynä sellaisinaan. Uusissa ja myös 90-luvun puolen autoissa on muovilevikkeitä ja muovikuorinen etupuskuri, alusta lähes suojaamaton yms. juttuja, jotka vaatii huomiota, jos metsän puolelle mennään. Metsäautotie ei ole vielä metsää.
C: - Joku pickupit tunteva kaveri ehdokkaita katsomaan mukaan, jos vaan mahdollista. Hänen pitäisi osata tulkita epänormaalit äänet, vetelyn maantiellä, "lukea" tekniikan kuntoa jne. jne. ettei mitään kallista korjattavaa putoa syliin heti alkajaisiksi.
- Jos osaavaa kaveria ei ole, voisiko neuvoa kysyä paikallisilta offihepuilta ja eiköhän muutamat täälläkin nimeltä tunnetut offifirmat voisi myydä pikatarkastuksen edullisesti, jos autokandidaatti sattuu löytymään niiltä paikkakunnilta.
- Onhan noita autotohtoreita ja muitakin palveluja olemassa. Katastuskonttorilta saa ainakin leimakuntoon liittyvät puutteet selville.
Neliveto on metsästävälle viisas ratkaisu, vaikka sitä ei joka päivä tarvitsisikaan. Sanon tämän omasta kokemuksesta. Henkilöautoilla mennään minne päästään ja sitten nelikkopikupilla loppumatka - corollamiehet kyydissä lavalla.
Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on
|