Viestiketju: HJ:n etukardaanit
Näytä yksittäinen viesti
  #7  
Vanha 26.05.2007, 23:02
ZTR ZTR ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.05.07
Sijainti: Jämsänkoski
Viestit: 171
Perusasetus


Itselläni vm -83 60 ajoautona. Siis ensimmäinen vuosikerta 5 vaihteisella lootalla. Etukardaanilla on vakionopeusnivel. jos nivelen (katkaisee) 1-ristiseksi, alkaa voimansiirto ääntämään. Tämä johtuu, koska kardaanin molempien päiden nivelkulma pitää olla SAMA!. Nivelien välinen akselin osuus ei pyöri tasaisella kulmanopeudella, vaan pyörintä on jatkuvaa +-kiihtymistä. Kun nivelkulma on sama->pyörii laipat samalla nopeudella. 61-malleissa akseliputken perän kallistuskulma ei ole sama kuin 60, vaan pystympi, jolloin vakionopeusniveltä ei tarvita. Vakionopeusnivelestä hajoaa yleisimmiten se v..tun keskikuula, kun kukaan ei sitä ole rasvannu. Ristikoita ei saa ko niveleen. Uusi nivel (ja koko kardaani) oli noin 4000mk ennen. Nyt tais Juukan mies mainostaa, että löytys irtonaisina koko niveliä (tarvike). Toki voi vaihtaa perän puoleisen mallisen nivelen myös lootan päähän ja kallistaa koko etuakselia tarvittava määrä (kunnes nivelkulmat samat). Kallistus mukava tehdä avaamalla tehtaan hitsisaumat akselin päistä (kääntää ne v..tun nivelmaljat) ja hissata uudet korvakot jousille. Pulttijako on eri vanhoissa ja uusissa, mutta laipat käy kaikista peristä toisiin. Toy varaosat tosin näyttää, että pinionin stefa EI olisi sama eri laipoille, mutta on se!.

Vastaa lainaten