Ainakin astetta vanhempaa Dynaa on valmistettu 6-pyttyisellä H-moottorilla nelos-B:n ohella, huomasin kun mikrofilmejä taannoin merkkiliikkeessä ihmettelin. Mallimerkinnät siis HU-15 tai BU-15 vuosimalleille 74-78/79 siis eri moottorien mukaan. Veikkaisin kuitenkin ettei noita kutoskoneisia ole liiemmin Suomeen tuotu.
Yksi jonkinasteinen ongelma tulee vaihdelaatikosta, koska H-koneen kytkinlevy on eri urituksella kuin B-koneen, ja siten asetelma ja koppakin ovat erilaisia eripituisen kytkinakselin johdosta. Saattaa olla että tästä selviäisi samalla keinolla kuin Cruisereissa pitäisi selvitä, eli vaihtamalla HJ-61:n vaihdelaatikosta kytkinakseli ja ehkä se kara sen ympäriltä jonka varassa painelaakeri liikkuu Dynan laatikkoon, mutta nyt ollaan aika epävarmoilla vesillä.
Vaihtoehtoinen ratkaisu on ottaa koko vaihteisto HJ:sta ja sovittaa kardaani lähtemään jakolaatikosta kuin Cruiserissa ikään, mutta kepin muuttaminen vipukäyttöiseksi voi olla hankalaa.
Tai ehkä voisi käyttää B-koneen halkaisijaltaan joitain millejä pienempää kytkinlevyä, tosin en osaa sanoa miten tämä asettuu asetelman ja vauhtipyörän väliin.
Sinänsä tuo olisi varmasti ihan järkevä ratkaisu, tosin painoahan siinä tulee väistämättä noin 80 kg lisää, joka on pois kantavuudesta.
Edited by - JF on 25/05/2007 00:02:29
|