
24.05.2007, 21:30
|
 |
Legenda
|
|
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
|
|
Eli HS sääntöpohjaa tuosta:
http://www.akk-motorsport.fi/attache...11-23-5912.pdf
Ja sit turvallisuusmääräykset vähintään Standard luokan mukaan ja nehän sanoo että:
2.0. Turvallisuusmääräykset
2.1. Turvallisuus yleistä
Nämä määräykset koskevat trial-ja mutakilpailuja sekä safaritapahtumia soveltuvin osin.
Kilpailut ja tapahtumat tulee järjestää siten, että osallistujille, järjestäjille tai yleisölle ei aiheuteta terveyden- tai omaisuuden suhteen vaaraa saavuttaessa kilpailupaikalle, kilpailun aikana tai poistuttaessa kilpailupaikalta.
Järjestäjä on velvollinen ryhtymään ennakolta sellaisiin toimenpiteisiin, joilla edellämainitut vaaratekijät pystytään mahdollisuuksien mukaan estämään. Järjestäjän on kuitenkin varauduttava mahdollisen onnettomuuden varalta huolehtimalla kilpailupaikalle riittävästi materiaalia, henkilökuntaa ja kalustoa ensiavun antamiseksi ja välittömien pelastustoimien aloittamiseksi.
Sen lisäksi, mitä kilpailuihin osallistuvien autojen turvallisuudesta on määrätty, tulee järjestäjän huolehtia seuraavien määräysten noudattamisesta:
kypärän käyttö on pakollinen kaikissa ryhmissä ja kaikissa autoissa (autourheilukäyttöön hyväksytty kypärä)
viranomaisten lupaehdoissa esittämät vaatimukset täytetään asianmukaisesti
kilpailulle on nimetty turvallisuuspäällikkö, joka vastaa kilpailun turvallisuudesta yhdessä kilpailun johtajan kanssa
2.2. Autojen turvallisuusvarusteet
standard ryhmässä on turvakaaren tai
kehikon asentaminen sallittua. Avoautossa tulee olla vähintään pääkaari, jos autossa ei ole turvakaarta alunperin - muissa luokissa on Liite J:n mukainen turvakehikko pakollinen, jos käytetään saumallista materiaalia tulee pääkaaren seinämävahvuuden olla vähintään 3,2 mm. Turvakehikon voi rakentaa myös auton ulkopuolelle. Pääkaaren kallistus sisäänpäin on sallittu, jotta kaaren alapään kiinnitys saadaan tukevaan paikkaan. Seinämävahvuuden mittaamista varten on 5 cm:n päähän lattiasta ajajan puolelle porattava 6 mm:n reikä. Diagonaalituki on pakollinen modified, pro modified ja prototype ryhmissä. Turvakehikon ja kuljettajien kypärän välissä tulee olla vähintään 5 cm tyhjää tilaa. Prototype ja pro modified ryhmässä tulee olla lantiotasolle asennettu pitkittäistuki (oviputki). Modified ryhmässä oviputki vaaditaan, mikäli ovea on madalletettu tai ovi on korvattu SFS-normin 4338 mukaisella enintään 30mm:n silmäkokoa olevalla verkolla, jonka tulee ulottua vähintään lantiotasolle.
Putkirunkoautoissa ei korikiinnityksessä vaadita vahvike/ kiinnitys lappuja.
Avoautossa ryhmissä modified, pro modified ja proto type kehikon yläosan avonainen osa on peitettävä vähintään 2 mm:n teräs- tai 3 mm:n alumiinilevyllä, joka kiinnitetään kehikkoon katkohitsaamalla tai noin 50 cm:n välein vähintään 6 mm:n pulteilla.
vähintään 3-pisteen turvavyöt ovat pakolliset ryhmissä standard ja modified umpiauto. Modified ryhmän avoautoissa ja ryhmien pro modified ja prototype autoissa tulee olla 4-pisteen turvavyöt. Olkavyöt voivat olla rullatyyppisiä
istuimet tulee olla tukevasti kiinnitetty ja korkeaselkänojaisia, suositellaan kuppi-istuimen käyttöä. Modified (avoautot), pro modified ja proto type ryhmissä tulee olla kilpailukäyttöön tarkoitetut kuppiistuimet
jauhesammutin vähintään 21B hyväksytty. Se on kiinnitettävä tukevasti pikalukitteisella pannalla ja tarkastettava joka toinen vuosi
hinauspisteet jotka kestävät auton painon, kaikissa autoissa sekä edessä että takana ja merkittävä selvästi
polttoainesäiliöt suojattava mahdolliselta ulkopuoliselta iskulta ja sijoitettava turvallisesti (myös paloseinällä ohjaamosta). Polttoainesäiliön korkin tulee olla nesteen pitävä
polttoaineputket on suojattava iskuja vastaan.
kaikissa ryhmissä tulee olla jarru- ja peruutusvalo, jotka toimivat jarrupolkimen ja vaihteenvalitsimen kytkimillä
suositellaan päävirtakatkaisinta Liite J:n mukaisesti, sekä polttoaineen syötön katkaisinta (diesel)
apukuljettajan ”kauhukahva” on pakollinen
akku tulee aina kiinnittää tukevasti ja lisäksi + napa on suojattava mahdollisilta runko kosketuksilta, jos ryhmäsäännöt sallivat sen siirron, on se suojattava muovikotelolla
autossa ei kilpailun aikana saa olla irrallisia varusteita
mikäli kampikammion tuuletus on avoin, tulee moottorin huohottimeen asentaa vähintään kahden litran öljynkerääjä
kuumia nesteitä sisältävät putket, säiliöt ja laitteet on suojattava ja eristettävä ohjaamosta
voimansiirto on koteloitava pois ohjaamosta
Autoja joissa on airbag ei suositella kilpailu käyttöön
<center> ---------------------------------------
www.pirate4x4.no
www.pirate4x4.com
www.formula-offroad.fi
</center>
|