jaa jos vähän päivitetään.
mua on jo pitkän aikaa häirinnyt kaikki auton perässä kulkevat valtoimenaan pyörivät tavarat, aikani kaikkia kiinteistöhuoltojen ja sähköfirmojen autoja vakoituani päädyin tekemään omaani tommosen hyllyn alumiinista. alahyllylle saa nyt kiinnitettyä vararenkaan ja ylähyllyllä oleviin sidontalenkkeihin saa kiinni jotain kevyempää kuljetettavaa.
hyllyn etupäähän kaveri hitsaili mulle muovisen työkalulaatikon johon voi laittaa liinat ja muut tarpeelliset kamat ja laskea kannen kiinni.

sitten kardaaninristikoiden ja muidenkin elämää hieman helpottaakseni tein tommoset paljon puhutut traction barit, mallin otin jenkkien sivulla olleesta viivapiirroksesta ja mitat vedin hatusta, haukkuja saa antaa, ei haittaa, toimivuus on tärkeintä.

takimmainen on hieman auton keskilinjan vasemmalla puolella ja sille tehtiin oma kannake jota jatkossa käytetään vielä jakiksen panssarin kiinnitykseen.
Etummainen taasen on kuskin puoleisella sivulla, ja mahtuu liikkumaan tuossa äärijoustoissakin osumatta mihinkään.
varret on kolmiomalliset, 38mm saumattomasta putkesta 3mm seinämällä, putkien väliin jäävä tila on tuettu 3mm levystä tehdyllä palalla. varsien rungon puoleinen pää pääsee liikkumaan joustoissa riipun avulla.

varren päässä on hydraulisylinterin pää 25mm kääntyvällä laakerilla, sitä varten sorvasin akselin jossa on 12mm kierteet päissä ja puslana on sama itsetehty pusla joita käytin akselin puoleisessakin kiinnityksessä, 40mm pyörätankoon on tehty 28mm reikä, siihen kumipusla ja kumipuslan sisään 16mm hydrauliputki, johon juuri sopii 12mm pultti jolla riiput on kiinnitetty. kumipuslat hommasin korja kumilta, muuten ihan mittojen mukaan, mutta en halunnut puslista kovin pitkiä joten sahasin aina jokaista kumia 10mm lyhyemmäksi.
maali vielä päälle niin ovat valmiita koitokseen.
huomenissa ehkä jos kerkiän otan taka-akselin auki ja vaihdan pinjonin laakerit, koska ulompi sai hieman kipeää torstaina kun yoke halkesi kahtia, jonkinlainen jurina sieltä laakerista nyt kuuluu ja tuntuu myös pyörittäessä, kaippa sinne jotan oravia meni kun osat putos.
kesää pukkaa, ja mun kottero on vieläkin aivan p###ana