Viestiketju: HJ puistaa
Näytä yksittäinen viesti
  #8  
Vanha 03.05.2007, 23:09
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Puistaminen joka myös tunnetaan nimellä woblaus. Lontooksi wobble, speed wobble, death wobble, tai shimmy. Ikävän tuttu ilmiö korotetuissa autoissa ja on mielestäni pahimpia efektejä jota voi ohjaukseen tulla. Pikku wopellukset ei haittaa mutta death wobble tyyppinen hakkaus voi nimensä mukaan olla hupaa myös hengelle. Omassa BJssä ei aikanaan ollut mitään ongelmaa erilaisten ohjausviritelmien kanssa, SOA+omatekonen hysteer, SOA+4x4labs hysteer toimi moitteitta kunnes sitten lehtijousien kumipuslat tulivat tiensä päähän ja tutustuin kyseiseen ilmiöön. No puslien vaihdolla ja u-pulttien kiristyksellä siitä pääsi. Sitten päästiinkin tosi pitkälle kunnes eräältä reissulta nilkutettiin kotiin max. 50km/h ja silti välillä tuli niin mahottomat woblaukset että piti muutaman kerran pysähtyä tien sivuun huilaamaan. No silloin oli riippua poikki, ohjaustehostinta löysällä, ohjausvarren pulttia poikki yms. Osien korjaus ja puslien vaihto auttoi taas yhden safarin verran ja sitten taas nilkutettiin takaisin kotiin woblotellen. Sitten tuli mitta täyteen ja ajattelin että nyt tehdäänkin etupäähän kierrejousitus ja päästään mm. tästäkin ongelmasta eroon. Viritelmien lomassa huomattiin myös että runkokin oli 95% poikki toiselta puolelta. No kaikki korjattiin ja vieteri muutos tuli keulaan. Kaikki olka,pyörän yms. laakerit uusittiin samalla. Muuttuneen pinioni kulman takia tehtiin taas napojen kääntö takaisin +6 asteeseen joka oli aikaisemmin osoittautunut hyväksi casteriksi. Kaikki näytti olevan ok mutta jo ensimmäinen koeajo lenkki paljasti että taas woblataan +60kmh nopeudessa. Aloin jo epäilemään kumeja/vanteita joten vaihdoin eteen vakiot leimarenkaat mutta sittenkin woblasi. Väljää ei tuntunut löytyvän mistään muualta kuin tehostetusta simpukasta jossa tuntui pieni välys. Boxin päällä oleva ruuvi ei vaikuttanut parantavasti ongelmaan. Sitten purinkin boxin auki ja näyttäisi että matoruuvissa on pitkittäisvälystä joka aiheuttaa liikettä jota ei säädöllä saada korjattua. No huomenna pitää yrittää boxi vaihtaa toiseen mutta jos tämäkään ei auta niin alkaa sormi menemään suuhun? Aurauskulmat täytyy nyt vielä tarkastaa kolmannen kerran samoin kuin pitää kokeilla toista ohjausiskaria ja vaihtaa vielä ne takarenkaatkin. Muuten täytyykin jo ruveta etsimään vikaa esim. auton takapäästä josko siellä joku vatkaisi niin että se välittyisi etupäähän? Hiton vaikea ongelma paikallistaa koska vikakohteita on niin paljon ja usein ongelma johtuu useamman pikkuvian summasta.

Vastaa lainaten