Näytä yksittäinen viesti
  #8  
Vanha 20.04.2007, 08:23
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Kelaperse, laitetaas fysiikka kohdalleen.

Jos kitkakerroin on yksi, ei sutimista renkaan ja alustan välillä määritelmällisesti tapahdu, ja auto pystyy välittämään kaiken voimansa vedettävään esineeseen.

Auton vetovoima tarkoittaa käytännössä kytkettävissä olevaa vääntömomenttia, teholla ei ole juurikaan merkitystä tämän kannalta, koska välityksillä saa renkaille kulkeutuvan vääntömomentin kasvatettua ihan niin isoksi kuin haluaa (voimansiirron kitkojen puitteissa). Homma vaan hidastuu välitysten kertoimien myötä.

Auton ollessa irrallaan pystyy voimaa käyttämään kiihdyttämiseen (F=m*a). Ongelmaa alkaa syntyä, jos vedettävä kohde ei liiku, silloin pitää yrittää sovittaa liikkuva pyörivä esine (vauhtipyörä) liikkumattomaan (kytkinlevy -> voimansiirto -> rengas -> tolppa tms.).

Pitäisiköhän tehdä hommasta kerralla vielä astetta vaarallisempaa, ja laittaa joku venyvä elin, vaikkapa nato-köysi auton ja tolpan väliin? Silloin voiman saisi ehkä hiljaksiin kutiteltua huippuarvoonsa lataamalla enerkiaa köyteen.

Sinänsä tuo isomman, asteittan jarruvoimaa lisäävän hinattavan laitteen perässä veto on ihan järkevän kuuloinen ratkaisu. Tractor pullingistahan tämä olisi ihan tuttu juttu.

Veikkaan kuitenkin, että kuten malesialainen esimerkki kertoi, se kitkakerroin ei todellakaan ole yksi, ja pääasiassa sutivat renkaat, jolloin esim. tasauspyörästön lukoilla, testausalustalla ja renkaiden materiaalilla ja kuviolla alkaa olla merkitystä kokeiden toistettavuuden kannalta.

Järjestetään vaan testit jos kiinnostaa.

Vastaa lainaten