Viestiketju: välijäähdytin
Näytä yksittäinen viesti
  #16  
Vanha 05.04.2007, 16:05
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.321
Perusasetus

Ahtoilman jäähdytyksellä on hyviä ja huonoja puolia. Jottei keskustelu mene pelkästään hyvien puolien esittelyksi niin seuraavassa muutama huono puoli:
- Jäähdytin ja liitäntäputkisto aiheuttavat painehäviötä, joka kumoaa osan imuilman tiheyden kasvusta. Suuren jäähdyttäjän tehokkuus on hyvä ja painehäviö pieni mutta asennus moottoritilaan voi olla hankalaa.
- Riittävän kylmän jäähdytysaineen (autoissa yleensä ilma) saanti voi olla vaikeata. Jos turboahtimen painesuhde on alhainen ja jäähdyttävän ilman lämpötila korkea, ei ahtoilman jäähdytyksestä ole suurta hyötyä.
- Jos ahtoilman lämpötila jäähdyttimen jälkeen on alhaisempi kuin veden kastepiste, alkaa imuputkistoon kondensoitua vettä. Seurauksena on korroosiovaurioita ja sylinterien kulumista.
- Ahtoilman lämpötilan ollessa alhainen (=talvella) pitenee polttoaineen syttymisjättämä ja seurauksena on maksimisylinteripaineen kasvaminen.
- Auton ajonopeuden ollessa pieni ei jäähdytys toimi lainkaan/kunnolla, ellei käytössä ole sähköistä puhallinta.

Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten