Seinalautoja laittaessa kannattaa muistaa maalata aina alle jäävä pinta edes kerran, vaikka ohennetulla maalilla (ainakin öljymaalit). Tämä siksi, ettei päälle tulevan laudan kuitenkin kuivuessa lisää ja kutistuessa paljastuisi alemmasta laudasta maalitonta raitaa näkyviin. Ei alempaa lautaa tarvitse leveästi maalata, semmoinen sentti-puolitoista riittää 100-125mm leveän laudan reunan alla hyvin.
Siellä täällä näkee laudoituksia, niin lomalautaa kuin ponttipaneelia, joka on maalattu kesällä vain siitä päältä ja seuraavana talvena tai viimeistään toukokuussa on lautojen reunoissa maalittomat raidat näkyvissä.
Jos lautoihin tulee jatkoja, ne kannattaa laittaa seinän yläosaan, jossa on parempi sadesuoja räystään alla. Jatkon katkaisupinnat kannattaa maalata ennen laudan kiinni lyömistä, jolloin maali tavallaan toimii tiivisteenä sadetta vastaan. Oksalakka tulikin jo mainittua ja on tärkeä, ettei oksat loista vuoden kuluttua eri värisinä seinältä. Tärkeää etenkin vaaleilla maaleilla, koska oksan kohta tulee ruskeaksi. Oksalakka pidättää takanaan myös pihkaa. Pedanttinen maalari maalaa vielä naulan kannat ruosteenestopohjamaalilla pienen sudin kanssa, eli töppää naulan kannat maalilla (värisävy mahd. lähelle pintamaalin sävyä).
Maalaaminen kannattaa ajoittaa toukokuuhun, jolloin on jo riittävän lämmintä maalaushommiin, mutta ilmankosteus on yhä alhainen. Haittana toukokuussa on usein pöly, eli siitepölyä puista ja tiepölyä leijuu. Jos maalaamiseen varaa kesäloma-ajan heinäkuussa, on ilma jo paljon kosteampaa ja ukkoskuurot voi tehdä yllätyksiä. Elokuussa alkaa yöt olla kylmempiä ja seinällä on aamulla kastetta, joka vaatii aikaa kuivuakseen. Auringonpaisteessa ei pidä maalata, eli maalari kiertää taloa päivän aikana niin, että aurinko ei paista maalattavaan kohtaan.
Kaste ja pöly haittaavat erityisesti vaakalaudoitusten maalaamista. Minulla on autotallin yksi pääty uusintamaalauksen tarpeessa, kun pääsi tiepöly laskeutumaan vaakaan naulatun UTK:n höylätylle pinnalle. Tallissa irtolautoihin maalattu ohennettu pohjakerros on kiinni laudassa, mutta ilmeisesti pölyä jäi harjaamisesta huolimatta sen höyläpinnan päälle seinällä ja pintakerros korkkaa nyt siitä irti. Sahapinnassa pintakerros on pysynyt kiinni. Maali on alkydiöljymaalia, Fasad nimeltään. Vastaavaa olisi esim. Tikkurilan Teho. Ovat siis alkydimaaleja, jotka kuivuvat muutamassa päivässä, kun oikea öljymaali kuivuu kosketuskuivaksi viikossa-kahdessa vähän olosuhteista riippuen ja kolhuja kestäväksi n. vuodessa. Oikea öljymaali ei siis sovi hätäiselle maalarille.
Oikean öljymaalin kanssa maalaaminen vaatii aina sudin, jolla maali hierotaan pintaan voimakkaasti ja sipaistaan siisti pinta lopuksi. Öljymaalilla maalauskertojen väli ei saa mennä liian pitkäksi, eli parin kolmen päivän sisään pitäisi seuraava kerros maalata, että uusi kerros saa edellisen pinnan pehmennettyä ja tavallaan sulautuu yhteen sen kanssa. Paras tulos tulee maalaamalla useampi ohut kerros kuin yksi paksu.
Ensimmäinen paljaaseen puupintaan vedetty öljymaalikerros pitää ohentaa tärpätillä ihan liruksi. Sama juttu korjausmaalauksissa, eli jos raappaamisen jäljiltä on paljasta puuta, maalataan ne kohdat ensin sillä maalista ohennetulla lirulla. Sama juttu myös ikkunan kittauksen kanssa, eli ennen lasitukseen kuuluvaa kittaamista se poka pitää maalata kitin alle jääviltä osiltaan sillä lirulla. Kun kittiuran maali on kosketuskuivaa parin-kolmen päivän kuluttua, niin sitten lasitushommiin. Tämä kitturan maalaaminen lisää kitin tarttuvuutta puuhun ja estää puuta imemästä kitistä pellavaöljyä itseenä, mikä saisi kitin kovettumaan liikaa ja liian nopeasti. Oikean öljymaalin ohenne on puutärpätti, jota myös Oulu-tärpätiksi kutsutaan. Mineraalitärpätti tai lakkabensiini ei ole tätä.
Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on
|