Jaa sitä ollaan Invaan laittamassa jäykkiä akseleita alle?
Mää oon noita eri vaihtoehtoja pyöritelly mielessäni ja vaihtoehdoiks on noussu kaks vahvaa kokoonpanoo.
1.
-Nivan oma jakis välitettynä
-Dana30 etuakseli reverse cuttina (XJ,MJ)
-Hilux taka-akseli
Taka-akselin tuenta Nivan tukivarsilla (vahvistettuna) ja etuakselin tuenta Jeepin tukivarsilla, nelilinkki siis kumpaankin päähän = toimiva alusta.
Hiluxin taka-akselia löytyy 4.56 välityksellä ja tuohon Dana30 akseliin saa tilattua 4.56 välityksen. "Huippunopeus" pysyy about samana jos käytetään 33" pyörää minkä noi akselit kestää vielä hyvin.
XJ:n Dana30 on leveydeltään hyvin lähellä (-10mm) Nivan etupään leveyttä, Hiluxin taka-akseli taasen on melko reilusti kapeempi (muistin kätköistä rullamitta tulos n.1350mm vs. Nivan taka-aksula n.1480mm) jotenka taakse tarvis tehdä spacerit jos haluaa käyttää edessä ja takana samalla ET:llä olevia vanteita ja se taasen on hyvä juttu siinä mielessä että niihin spacereihin voi sitten tehdä 5x4,5" jaon joka siinä Dana30:ssä on, sitten selviää yhdellä vararenkaalla!
Dana30 on siis kuskinpuoleisella murikalla ja Hiluxin taka-aksulassa murikka on keskellä joten voi käyttää Nivan omaa jakista!
2.
-Suzuki SJ:n jakis välitettynä
-LJ:n akselit eteen ja taakse
Akselintuennat kuten 1. vaihtoehdossa. LJ:n akseleitten välitys on 4.88 ja siihen kun ympätään SJ:n välitetty jakis niin rupee maastovälitys oleen kohtuullisen hyvä 33" pyörälle. LJ:n etuakseli on high-pinion mallia ja se auttaa hivenen sen lyhyen etukartaanin kanssa. LJ:n akseleitten leveys on 1425/1420 joten vanteen ET:llä saa pelattua raideleveyden kohdilleen niin ettei renkaat ota kiinni jne.
Kummassakin vaihtoehdossa täytyy etujarrujen putkitusta vähän muuttaa koska Nivassahan on kakspiiriset satulat. Suzukin jakiksen mukana tulis kartaanikäkkäri joten taakse vois tehdä levyjarrut vähän pienemmällä vaivalla ja koska Suzukin jakiksesta löytyy takaveto niin niille LJ:n akseleitten napalukoillekin tulis käyttöä...
Akselipainomääräysten suhteen ei tarvi murehtia.
Hommaahan tossa on jonkun verran paljon, moottorin kannattimet uusiks ja kiinnitys muuttaa => runkopalkkien vahvistus!!
Ohjauskilkkeet menee uusiks konehuoneen puolelta => runkopalkkien vahvistus!!
Etuakselin tuenta rakentaa => runkopalkkien vahvistus!!!!!!!
Etupäähän saa hyvin ympättyä pitkät jouset kun puhkasee sisälokarit ja rakentelee sen jousitornin sinne konehuoneen puolelle, tilaa on!
Ja jottei koko homma tuntuis liian helpolta niin muistathan että tollasen rakennelman leimaaminen vaatii sit AKE:n muutosluvan.
Ja sitten vielä että jos tosta hommasta haluaa muutakin hyötyä kuin pelkästään joustavan etupään niin maavaran säilymisen takia täytyy alle pyöräyttää väh. 33" pyörät. Mittavertailua tehdessä LJ 35x13,5-15 vs. Niva 235/75-15 todettiin että LäJän maavara murikoitten alla on vain 20mm enemmän kuin Nivassa.
Ei muuta kun rojekti käyntiin...
EDIT:väsyny typoilee...
Edited by - ToveriNiva on 20/03/2007 00:38:31