Lainaus:
quote:
Hilari: kummasta konetyypistä nuo lukemat on? jos 2L pataan laittaa kolmosen garretin a/r.63 ja pakoropeli on 55mm niin ei mahda kovin alhaalta herätä ainakaan vakio pumpulla vaikka rehua olis otettu kaik mitä tulee, vai oliko alavääntöä miten? jotenkin vaan kuulostaa aika karkealle tuollaiset ahtimen speksit.
|
Lukemat on uudemman mallin padasta, 2L2. 2L pataan kokeilisin vaan samoilla spekseillä, mutta .48 pakopesällä vakiopumpun kanssa niin pitäsi toimia...
Pikku holsetti garretin 0.63 pakopesällä lähti mukaan n. 1700-1800 kierroksen paikkeilla ja 2500 oli jo ahdot kilossa 2L2 koneella.
2L vakiosyöttöpumppu on 9mm nestepäällä ja se riittänee reiluun 130 hv:n tehoihin.
Uudemmat pumput vähän parempia ja 10mm nestepäällä. Ne riittää sinne hiukan reiluun 160 hv:n tehoon.
Viripumpuilla sitten enemmän.
Mutta laatikkoa en saanut rikki ln110 koppaisesta nelikosta kertaakaan, mutta luulen, että se olisi voinut antautua jossakin vaiheessa. Ehkä iso ahdin antoi viimeisessä virityksessä vähän anteeksi ja ei rokottanut laatikkoa kovalla alaväännöllä ja alasyöttö oli tarkoituksella hiukan pienellä juurikin laatikon kestävyyden vuoksi, alhalla soppaa tuli n. 75-80 kuutiomillin väliin ja ahdot päällä sitten n. 120 kuutiomillin luokkaa ja tuo paloi vielä savutta ! Mutta 7,5 litraisen ja 250hv:n tehoisen dieselin ahdin lähti mukaan tuolla koneella jo 1500 rpm tienoilla, joten oli siellä alavääntöjäkin, 2000 kierroksella ahtoja 0,5 bar luokkaa ja 3000 täydet 1,6 bar.
Penkiin tuo ei koskaan ehtinyt, mutta vakiopumpulla ja pikku holsetilla max. väännöt oli n. 280nm luokkaa ja ne tuli muistaakseni n. 2800 kierroksen hujakoilla. max. teho tuli sitten 4200 kierroksella , mistä vakiopumppu alkoi leikata syötön määrää alaspäin. Noin penkissä ja kytkin oli ongelma kokoajan kunnes se vaihtui 22re koneen kisa pakettiin.
Ero vakiopumppuun ja pikku holsettiin oli huomattava 12mm nestepäällä olevalla viripumpulla ja kunnon ahtimella.
Millaisilla soppamäärillä Harri4x4 hiluxsi on. Laatikko murheet kuulostaa kunnon syöttöpumpun ja todella alhaalta puhaltavan ahtimen yhdistelmältä,mikä on kyllä maastokäytössä mukava ajaa...
Nyt alla vakiopalikoilla oleva ln170 ja se on nuhainen ja juoppo.Vakio ahtimella ei saa aikaan muuta kuin lämpöä ja paljon. Jotakin pitäs tehä, ehkä gt2256v tai ct26 vakio ct20 tilalle niin paranisi hiukan, mutta vähäpäästöisyys rajoittaa viritystä...