Viestiketju: mäennousukyky
Näytä yksittäinen viesti
  #73  
Vanha 07.03.2007, 13:39
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Lainaus:
quote:
Tämä mäkien jyrkkyys tai lähinnä miten se koetaan on kummallinen juttu.
Jos katsot 45 asteen kulmaviivainta ei "jyrkkyys" näytä juuri miltään.
Menet Levin mustaan rinteeseen ja jo alkaa näyttää / tuntumaan suht' jyrkältä
vaikka sen on muistaakseni vain 33 astetta.
Jos olet (ainakin suksilla / laudalla) rinteessä joka yli 55 astetta, "koet" rinteen pystysuorana.

Näin se on.

Epäisilin vahvasti että useimmalta maasturilta jäisi 33 asteen Levi Black ajamatta, kuivassa kesäkelissäkin.
Tuo videolinkki Unimogin testiradasta oli kyllä mielenkiintoinen. Moggi näytti pystyvän kiipeämään 45 asteen/100 prosentin mäen, tosin mäen pituus ei ollut juuri auton mittaa pitempi. Lisäksi pinta näytti olevan tehty jostain tiilistä ja jätetty sopivasti rakoja isonappulaisille renkaille eli pito lienee parempi kuin asvaltilla.
Hyvin todennäköisesti jäisi Levin G2:n nousu ajamatta, lähinnä irtonaisen maa- aineksen takia. Onhan se fakta että jos maastossa on yhtään irtotavaraa, niin se tekee etenemisestä huomattavasti vaikeampaa, ja jumiin voi jäädä varsin loivaankin nousuun. Sen sijaan kiinteällä kalliolla, jos se vielä sattuu olemaan röpelöistä, voi nousta huomattavan jyrkkiä mäkiä kun pitoa riittää eikä ole mitään ylimääräistä pyörimässä renkaiden ja ajettavan pinnan välissä.

Kannattaa tsekata noita jenkkien rock crawling- pätkiä suhteellisen vakiomaastureilla, kyllä ne ihan uskomattoman jyrkkiä mäkiä nousee. Euroopan puolella kun vähemmän näkee tuota touhua, niin ei oikein ole materiaaliakaan tämän mantereen foorumeilla.

Kyllä mall crawlerillakin pääsee.
Vastaa lainaten