Näytä yksittäinen viesti
  #9  
Vanha 07.03.2007, 00:39
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.385
Perusasetus

Unimogeissa on ollut hieman tätä kysyttyä vanhemmissakin malleissa kolmenlaisia PTO-koneistoja. Se vaihteiston vasemmassa sivussa oleva on tietääkseni vanhin malli, 540r/min, ns. hidas PTO. Jos PTO-koneistoa ei ole, on se kansi 68 asennettuna. Nopea PTO tulee laatikon pohjaan (kannen 50 tilalle). Sitä on käytetty usein hydraulipumpun pyörittämiseen. Ikävä vaan, että mogin mahanalus on matalimmillaan laatikon kohdalla. Kolmas PTO-malli on muistaakseni (ilman EPC:tä ja kirjoja muisteltua) ainakin vanhemissa malleissa kytketty laatikon edessä olevaan kaskadilohkoon, eli kertojaan. Jos uudemmissa se on siirretty kytkinkoppaan, eli välikadaanin eteen, niin se vaatii kuitenkin jonkinlaista voimansiirto-osaa kaksoiskytkimen perään. Vanhemmissa se on siis kaskadilaatikossa, joka on viipale kytkinkopan ja päävaihteiston välissä (ei ole välikardaania lainkaan). Täytyy vilkaista kirjoja ihan mielenkiinnon vuoksi...


Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on
Vastaa lainaten