Onhan noilla kolmella tullut mm. venäjällä moneen otteeseen seilattua, maastossa siellä missä muutkin. Karu peli se on sisältä mutta toimiva. Melutaso on tietty kovempi kuin muissa merkeissä. Omat kokemukset on vaan Td5 moottorilla varustetuista ja aika uudehkoista autoista, niin muita ongelmia ei ole eteen tullut kun vaan sen safari-vanin oikean takapyörän laakerivika. Siitä kun huomasin sen vanteen vipattavan ajoin 70 km korjaamolle sillä, loppumatkalla katselin peilistä milloin lähtee pyörä alta. Meni takuuseen. Se oli yhdessä vaiheessa tyyppivika se rasvaus siellä laakereissa, mutta tietääkseni ne kaiketi on nyt hoidettu kuntoon. Uudemmissa ei ole esiintynyt.
Merkkiä en vaihda, ainut mitä tuohon kaipaan olis automaattiloota, mukavuudenhaluinen kun olen.
Esim. Keniassa ja Tansaniassa ne safariautot oli 95 % defendereitä. Sen yksinkertaisus ja perushelppo laitettavuus lienee yksi syy. Ja niissä monissa oli vararengasteline kahdelle pyörälle, minkä ymmärtää kun on muutaman kerran siellä ajellut.
Pitkä malli 110 on parempi ajaa niillä teillä, tai sitten jopa 130. Mahtuis kamaa myös paremmin kyytiin. Kattotelineelle kevyemmät kun siellä väistelee ihmisiä eläimiä kuoppia ja muita yllätyksiä niin painopiste kannattaa olla alhaalla.
Oli kerran yhdellä kahden viikon Serengeti-safarilla pikku-suska alla, se oli kärsimystä ja kärry hajoamistilassa kun takas päästiin. Sen jälkeen on kelvannut vastaaviin olosuhteisiin vain defenderit ja land cruiserit, jälkimmäinen mukavampi matkustaa.
|