Lainaus:
quote:
Fedima Sirocco: Koko talvi niillä tullut ajeltua, n 6000 km. Kaikki kelit käyty läpi, helsinki-tampere-kuopio kolmiossa. Kokemukseni on että ajan niillä myös ensitalvena. Pärjää ihan kohtuu hyvin, paineet välillä 2.0-2.5 tullut kokeiltua tänä aikana.
Vain jääpinnalla ajotyyli täytyy olla hillittyä, muuten menee siinä missä muutkin.
Tosin jokaisella on oma ajotyylinsä, niimpä tätä ei voida soveltaa sellaisenaan yleisesti. Missä itse olen näillä pärjännyt, joku vois olla ojassa alta aikayksikön. Mutta näin niinkuin tiedoksi niille joilla ko. rengas on ostolistalla niin että maltilla pärjää.
|
Mikä koko/ minkä auton alla?
Itsellä oli 31" x 10.50" x 15" XJ Cherokeen alla, ja ainakin nuoskalumessa pito oli totaalisen hanurista - normaalit henkilöauton kesärenkaatkin on paremmat.´Paineina kokeilin talvella kaikkea 0,8 ja 2,4 väliltä, paras pito tuntui olevan tuolla jossain 1,4 kilon huitamilla. Jäällä tuolla renkaalla ei tee yhtään mitään, pakkaslumessa on mutarenkaaksi kohtalainen, ja nuoskalla kuten jo totesin - aivan surkea.
Muutamaankin kertaan meinasin olla kiinteällä nelivedolla noilla kumeilla jumissa 15-20cm syvässä nuoskassa asvalttitiellä. Samasta paikasta nastoitettu Cooper Discoverer M+S:llä (265/70 R15) menee pelkällä takavedolla. Aivan sama ajoiko Sirocoilla raskaalla jalalla vai pintakaasulla niin ei mitään pitoa. Nuoskaisella lumella jarrutuspitokin aivan olematon, moneen kertaan loivassa alamäessä kävelyvauhdista pysähdysmatka oli kaikkea 20-50 metrin väliltä. Että se siitä talvipidosta..
Minä kyllä sanon että ainakin kevyemmän auton alla noiden renkaiden käyttö on itsemurha, ei mitään muuta. Eipä nuo mutakumit tosin yleensä muutenkaan loista näissä talvioloissa maantiellä/ kaupungissa ajaessa..
Kyllä mall crawlerillakin pääsee.