Näytä yksittäinen viesti
  #20  
Vanha 22.02.2007, 10:52
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Onko tuo etutorni vielä samaa rakennetta kuin joskus Raision kisojen yhteydessä ihmettelemäni? Jossain BJ:ssä johon oli 61:n kone upotettu oli kierrejousitornihässäköitä aloiteltu vaikka lehdet vielä olivatkin alla.

Siinä (ja ilmeisesti edelleen samassa) rakenteessa etuiskari pääsi ulosjoustossa tuon putken mukana liikkumaan, eli käytännössä ulosjoustoa ei ole ollenkaan vaimennettu.

Kumpi kiihtyvyys on suurempi, painovoima (g) vai se, jolla jousi työntää iskaria auki? Voi olla mielenkiintoinen ajettava yli 2 km/h nopeuksilla.

Tämä on sitten luettava rakentavassa hengessä, tosin onhan siitä jo monta vuotta kun ko. ratkaisun ongelmista on edellisen kerran huomautettu.

EDIT: tai jos varsinaiseen fysiikkaan mennään, pitäisi arvioida jousitetun massan hitaus vastaan jousittamattoman massan hitautta kaikissa mahdollisissa kuoppaanajotilanteissa, eli voiko akseli jousineen päivineen kiihtyä nopeammin ulosjouston suuntaan kuin mitä jousi ehtii kiihdyttää akselia iskunvaimentimen vastuksen huomioiden.

Minkälaisia jousia meinasit käyttää (vapaa pituus, jousivakio, kokoonpurisunut lepopituus)? Entä kallistuksenvakaajia?


Edited by - JF on 22/02/2007 10:59:47
Vastaa lainaten