Toki oli tarinaa, mutta ei tuossa mitään uutta kyllä ollut. Samaa soopaa on veivattu jo viime kesästä alkaen ja nämä puheet eivät kuitenkaan loppupeleissä johda mihinkään. Ainut varma asia on se, että auto-(tms. nimikkeellä kulkevaa)veroa muutetaan vielä vähintään 5 kertaa, ennen kuin se tyydyttää komissiota. Autoilijat kyykkivät valtion edessä ja valtio kyykkii komissiolle. Tähän saakka verotusta on muutettu aina viime hetkellä komission painostuksesta niin, että jokainen irtoeuro on saatu kilautettua verokassaan. Näin tulee käymään tästä eteenpäinkin. Päästöverotuksesta on ollut jo pitkään komission ehdotus neuvoston direktiiviksi. Tällä ei ole samanlaista velvoittavaa oikeusvaikutusta kuin direktiivillä. Suomi on ollut yksi harvoista jäsenvaltioista jotka ovat olleet todella passiivisia ehdotuksen suhteen. Nyt voidaan olla varmoja siitä, että vaikka poliitikot jauhavat mitä tahansa "ministeriöiden" päästöveroaikeista ja puhtaista suunnitelmista, ei päästöverotuksen toteutus lukeudu valtion intresseihin lainkaan. Lopputulos tässä spektaakkelissa on se, että nykytilaan verrattuna autoilijat ovat jokatapauksessa huomattavasti tyytyväisempiä lopputulemaan kuin valtio.
Harrasteautot sitten erikseen.
Lainaus:
quote:
autoista maksettava autovero laskisi noin 14 prosenttia vuodessa. Vuosittain maksettava käyttövero nousisi tietysti samat 14 prosenttia vuodessa.
|
Siinä sitten oikein matematiikkaa. Hienoa että jotain on saatu paperille.