Näytä yksittäinen viesti
Vanha 14.02.2007, 15:14
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++

Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Perusasetus

Kierre on periaatteessa 23x1.5, ja sellainen jottei tällaiset tunarit niitä liian helposti itse soveltelisi (tai ainakin kantaisivat rahat alkuperäiseen Toyota-kauppaan).

Itse olen käyttänyt pitkälti vastaavaan kohteeseen n. 20 millin reikään sopivaa sisäpuolista kierreterää/terävartta, sillä tavalla saa tehtyä niin oikean- kuin vasenkätisenkin kierteen eikä aurauksen säätöön tarvitse irroittaa toista päätä.

Kierrettä ei tarvitse jatkaa loputtomiin putken sisään, terävarsi lähtee liiaksi vapisemaan jossain 40 millin syvyydessä, eli kierreosuutta on n. 35 milliin asti, josta onkalon sisähalkaisija lähtee laajenemaan karvan yli 23 millin, jossa raidetangon pää saa vapaasti köllötellä. Nyrkkisääntönä voi teräkselle pitää sellaista, että kierre kantaa tarpeeksi kun sillä on pituutta nimellishalkaisijan verran. Sisäreikää saa helpommin laajennettua syvältä kuin kierrettä tehtyä.

Lukitus sitten M20 mutterista sorvatulla nätillä mutterilla kummastakin päästä. Reippaasti tervaa kierteisiin niin ei jämähdä. Alkuperäisen kaltaista pantasysteemiä en viitsinytt tehdä, kun ulkohalkaisijaa olisi tavallaan turhaan joutunut pienentämään päistä.

Hyvää (tai ainakin tukevaa) ainesputkea jota käytin on Mecaval (460 tai vastaava), sisäreikä n. 20 mm ja ulkohalkaisija 32 mm. Hintaa tuolle kertyi n. 16 euroa metrille.

Sellaisen voisi vielä kommentoida, että vanhan ja ruosteisen kierteen jatkaminen on varsin hankalaa sorvilla, kierretapilla olisi tietty helpompi. Niitä saisi kyllä teetettyä noihin mittoihin, mutta ovat aika arvokkaita (muistaakseni noin 150 euroa kappale kun kyselin).

Edited by - JF on 14/02/2007 15:19:29
Vastaa lainaten