Viestiketju: Suburban
Näytä yksittäinen viesti
  #7  
Vanha 07.02.2007, 22:59
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Katselin äsken noiden jousikuppien paikkaa, ja repsikan puolella tilaa on vaikka miten, mutta kuljettajan puolella on ohjausakseli tiellä. Se rajoittaa jousikupin korkeuden rungon yläpinnan tasalle. Samoin iskarin asentaminen jousen sisälle on mahdotonta.



Alunperin suunnittelin eteen D44 akselin, mikä on kapeampi ja jouset olisi pakko laittaa rungon viereen. Mutta nyt kun käytetään D60:stä, siellä on tilaa tuoda jousia ulommas.



Ja onhan se tukevampi ajettava kun jouset on kauempana toisistaan. Nyt ei sitten kannata enää käyttää noita takavedon jousikuppeja, koska niihin joutuisi tekemään niin paljon tukea että samalla vaivalla tekee kokonaan uudet ja tukevammat. Kahdesta kappaleesta kantattuna, 5-6mm levyä. Tosin lähempänä runkoa olisi siksi parempi ettei tule paljoa vipuvartta verrattuna siihen että nyt jousen keskilinja siirtyy noin 80mm ulommas.

Kolmella ristinivelellä saisi käännettyä ohjausvartta sen verran sivuun, että saa tilaa iskarille. Muutenkin tuo rättinivel korvataan jossain vaiheessa kunnon nivelellä ja akselilla:



Paljonkohan maksaisi teettää pari kappaletta kierrejousia? Nuo mallijouset ovat viitisen senttiä liian lyhyet nyt, ja tilalle tulevien pituus olisi kuormattuna sama.

Jakari jää hieman rungon alapuolelle, mutta tuossa kohtaa jakarin kiinnike voidaan sitoa korin korvakkeesen, näin ollen saadaan tukeva kiinnitys. Paikka on vielä hieman hakusessa, mutta 20mm sisällä tuo on. Kunhan pakkanen laskee alle -20, niin voi mitoittaa akselin oikeaan paikkaan.



Heikki H.

FJDC
Montenegros #21


Edited by - 4x4_76 on 07/02/2007 23:00:41
Vastaa lainaten