Viestiketju: 2L-T kaasuläppä
Näytä yksittäinen viesti
  #6  
Vanha 02.02.2007, 18:01
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Turhan ilman siirtämiseen kuluvaa energiaa?

Tosin kysymyksen äänensävystä johtuen hiipii epäilys mieleen siitä, että onko ajatusmallissa jotain vikaa?

Vaikka imutahdin aikana olisikin kaasuläpän toimesta rajoitettu imuilman saantia niin, että kammion paine jää ilmakehää pienemmäksi, pitäisi kampikammiossa kuitenkin olla (ainakin ei-kuivasumpullisissa koneissa) likimain ilmakehän paine, joten männän lähtiessä puristustahdilla alakuolokohdasta ylöspäin, vaikuttaa siihen sen liikettä helpottavasti tämä paine-ero, joten ainoa eroavaisuus siihen tilanteeseen, jossa kaasuläppää ei esimerkiksi ole lainkaan, on se, että ilmaa siirtyy vähemmän, joten moottorin pyörittämiseen kuluu (marginaalisesti) vähemmän energiaa.

Osakaasulla ei dieselikään tarvitse ilmakehän painetta sylinteriin. Bensakoneillehan tämä on elinehto.



Edited by - JF on 02/02/2007 18:04:25
Vastaa lainaten