Nyt multa jäi jotain ymmärtämättä. Miten vinssin päävirtakytkin ja sen päälle jääminen vaikuttaa akkuun tyhjentävästi? Kai se on sama onko vinssissä aina virta suoralla kaapelilla tai katkasijan kautta?
Edit: niin makella oli ilmeisesti sähköohjattu ja ohjausvirta tyhjensi akun...
Oma ratkaisu: akku sisällä, akun vieressä koko auton maan katkaiseva kytkin. Se ei katkaise katkaise latausta joten auto jää käyntiin ja vinssikin mahdollisesti pyörii vielä, joskin vinssin viemä virta varmaan puuduttaa laturin ja jännite tipahtaa sammuttaen koneen ennenku vaijeri katkeaa tai vinssin moottori palaa.
Hyvänä puolena siinä on se että koko moottoritila on virraton kun katkaisijan kääntää (ja sammuttaa koneen). Olen kyllä miettiny millä tavalla latauksen katkaisun vois yhdistää tuohon päävirtakytkimeen.
Monissa jokkisvehkeissä ja sen semmosissa päävirtakytkitmet on tehty väärin, pelkästään sitä ajatellen että kone sammuu katkaisijasta.
Niin ja muovisen katkaisijan ei tarvitse olla huono. Kyllä mua jo huolestuttais jännitehäviö katkaisijalla ja kärkien kunto jos hyvät muovit sulaa ympäriltä.
**************
Jussi ja Suzuki
Edited by - jnu on 31/01/2007 17:32:24
|