Viestiketju: Rodeo Drive
Näytä yksittäinen viesti
  #17  
Vanha 27.01.2007, 20:12
jappe:n Avatar
jappe jappe ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.05.05
Sijainti: Helsini, Finland.
Viestit: 2.511
Perusasetus

Kartan kalibrointiin käytetään kahta pistettä. Kiintopiste ja apupiste. Apupisteen avulla lasketaan mittakaava ja kartan kiertymä. Jos kalibrointipisteitä annetaan uudestaan, ne ylikirjoittavat vanhat tiedot. Siis aina viimeisimmät on voimassa. Jos uudet pisteet klikataan tarkemmin kartalle, niin kalibrointikin on tarkempi.

Kalibroinnin voi poistaa, poistamalla karttaa vastaavan kalibrointitiedoston. Sitä ei kannata tehdä. Huonostikin kalibroitua karttaa on helpompi tarkentaa, kuin kokonaan kalibroimatonta.

Ajossa karttaa voi tarkentaa (kalibroida) miten monta kertaa tahansa. Kiintopiste kannattaa klikata johonkin varmasti tunnistettuun pisteeseen. Esimerkiksi tienristeykseen. Sitten ajaa eteenpäin ja kun tulee toiseen risteykseen annetaan apupiste. Tämä selviää nopeasti kun lähtee ajamaan ja kokeilee. Sitten kun kalibrointi on kunnossa, ei siihen tarvitse enään puuttua. On siis kertaluontoinen juttu jokaiselle kartalle.

Itse kalibroin kartat kotona antamalla käsin nuo pisteet. Katson koodinaatit genimapin softasta. Sitten kun pääsen paikanpäälle tarkennan kalibrointia.

Hienosäätöä voi käyttää kun on ajellut kartan aluella. Silloin ajetun reitin saa säädettyä tien kohdalle.

Kellon toteutus on vielä kesken. En usko, että ehdin sitä toteuttaa eksytykseen mennessä. Mutta haluasin kyllä. Joka kisaan toteutan jotain uutta.



Just do it!
Vastaa lainaten