Viestiketju: Hallitukselle kiitos!
Näytä yksittäinen viesti
  #74  
Vanha 27.01.2007, 08:19
Tapsa_ja_Dumbo Tapsa_ja_Dumbo ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.04.04
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 990
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Lueskelin tässä vielä AKEn CO2-pohjaiset ajoneuvoveromallit -prujua, joissa mm. seuraavanlaisia laskentakaavoja verolle:
-perusveron pohjaosa x autokohtainen kulutuskerroin = perusveron päiväkohtainen määrä
(pohjaosa esim. 0,20 €), käyttövoimaveron veroperusteet säilyvät ennallaan
-CO2-tiedon omaavat autot: CO2/100 = kulutuskerroin
-autot, joilta CO2-tieto puuttuu (rekisteröity <2000): kokonaismassa/1000 = kulutuskerroin

Toinen nousevan kertoimen malli perustuu kiinteään taulukkohintaan, laskukaava: CO2/100 x päivähinta x 365 = perusvero. Nouseva ympäristökertoimen pohjaosa vaihtelee CO2-päästöjen mukaan välillä 0,13 (CO2 = 100) -> 0,28 (CO2 250 tai enemmän).
Eli tuosta äkkiä laskien esim Rankulle päästörankaisu olisi maksimissaan jotain 180€ luokkaa vuodessa, jälkimmäisellä tavalla laskien selvästi vähemmän. Mitäs se ajoneuvovero nykyisin vanhasta autosta onkaan? Vähän alle satasen? Eli maksu olisi 2,5 tonnin vanhalla autolla abouttiarallaa tupla entiseen verrattuna.

Jos tällä saadaan uusien autojen veroja alas niin mikäpäs siinä. Vai onko tää eri juttua?

Dumbossa palaa bensaa vuodessa n 2000 litraa, eli tuo veron satasella nostaminen vastaa vuositasolla n 5c hinnan nousua bensalitralle - sitä tuskin kukaan enää nykyisin edes noteeraa. Vai ymmärsinkö taas jotain väärin?

Tapsa

- Women and cats will do as they please, and men and dogs should relax and get used to the idea -
Vastaa lainaten