Viestiketju: Diskon talviongelmat
Näytä yksittäinen viesti
  #9  
Vanha 25.01.2007, 10:50
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Lainaus:
quote:Vedenerotin ei toimi pakkasella, ja lisäaineita käytettäessä viinattu vesi ei siihen jää...
eli ihan turha laite ?
Aivan, vedenerotin ei toimi pakkasilla, jos vesi on jäässä. Jäähileet jäävät suodattimeen ja tukkivat sitä, jos hilettä on paljon. Kun lämpötila nousee, sulaa hile vedeksi, joka dieseliä raskaampana laskeutuu suodatinpanoksen alareunaan, jossa ainakin noissa omissa värkeissä on kaikissa reilu vesitila. Yhdessä on suodattimen omiin kuoriin tehty alaosaan vesitila ja veden tyhjennyshana pohjatulpassa. Toisessa on erillisen vedenerottimen jälkeen suodatinyksikkö, jossa vaihdettavan suodatinelementin alla on O-renkain tiivistyvä lasikuppi vettä varten. Kolmannessa on erillisen vedenerottimen jälkeen kaksi isompaa peräkkäistä suodatinta ja niissä aika iso vesi/sakkatila suodatinpeperin alapuolella (ei tyhjennettävä).

Olen samoilla linjoilla Ahosensedän kanssa, eli en laittaisi mitään jäänestoa diselin tankkiin, vaan tyhjentäisin sen veden pois sieltä tankista. Ainakin kun on noin selvä vesivaiva, eli vähän väliä suodatin jäässä. Pienet vesimäärät jäävät kunnolla toimivaan vedenerottimeen, eikä niitä tarvitse lisäaineilla ajaa koneesta läpi.

Ei ole ollut ongelmia veden kanssa, kun tyhjennän vedenerottimet ja vaihdan polttoainesuodattimet syksyllä ennen pakkasten tuloa. Ei kannata katsoa matkamittariin ja km-perusteisiin huoltoväleihin tai koneen tuntimittariin, vaan vaihtaa suodattimet ja tyhjentää vesi- ja sakkakupit joka syksy, niin säästyy monelta vaivalta.

Jos Diskon tankissa on noinkin reilusti vettä, niin auto lämpimään sulamaan (että jäät sulaa tankista), tankki tyhjäksi, vedenerottimet tyhjiksi, uudet suodattimet ja uusi polttoaine. Jos tankissa ei ole pohjaproppua, niin ihan tyhjäksi saaminen on vaikeaa ilman tankin irti ottamista, letkulla imemällä ei tankkia tyhjennä loppuun asti ja se vesi kun on siellä alimmaisena...

Vanhaa polttoainetta ei kannata moottorikäyttöön ottaa. Periaatteessa sen veden voi laskettaa astian pohjalle ja lapota/pumpata päälle jäävän dieselin esim. öljylämmityksen polttoaineeksi, mutta vain jos se on puhdasta. Osien pesuun se lienee silti parasta käyttää.

Veden tyhjentäminen on ainakin varma konsti, eikä tarvitse arvuutella, mitä vesi-viina-diesel -seos mahdollisesti tekee pumpulle ja suuttimille.


Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on
Vastaa lainaten