Lainaus:
|
quote:Mun käsittääkseni jaappanilaisessa teräksessä (kaikki on muuten tuontikamaa..) on enempi hiiltä kuin muissa. Kaippa se on työstettävämpää. Nopeampaa lyödä muotista läpi? Joku metallurgi senkin tietää.
|
Hiiltä ei voi määräänsä enempää olla ennen kuin se alkaa vaikuttaa aika radikaalisti teräksen ominaisuuksiin. Rakenneteräkset ja pelti ovat matalahiilisiä jotta niitä voi hitsata. Siitä vähän lisää, niin alkaa olla karkenevaa tavaraa, ja vielä vähän lisää niin ollaan jo valuraudassa.
Tarinoitahan kuulee aina, mutta sellaiseen olen itsekin törmännyt että japanilaisen teräksen suuren kierrätystavaraprosentin johdosta siinä olisi enemmän satunnaista epäpuhtautta kuin monen muun maan tavarassa. Rikki on yksi ei-toivottu mutta sekaan joutunut ainesosa josta olen usein kuullut puhuttavan tässä yhteydessä.
Missä muuten ovat kuvat siitä UAZista jota jotkut olivat kuvanneet Venäjällä, jossa oli kaiken maailman lautoja ym. virityksiä pitelemässä pommilahoa koria nipussa? Että saataisiin vähän mittasuhteita kohdalleen? Viereen voisi laittaa kuvan siitä FJ-40:stä jolla rahdattiin tukkipuuta Malesiassa (tai niillä nurkilla) ja todeta että nehän ovat kuin kaksi marjaa.