Kierrejouset vaan kehiin ja lehtijouset hevosvankkureihin mihin ne kuuluukin. Itse en ainakaan tuhlaisi rahojani uusin lehtijousiin mutta omat kokemukset onkin lähinnä vakio jousista. No oikeesti lehtijousien kääntö ja riiput takapuolelle niin kestää jouset hyvin. Itseltäni ei ole ikinä hajonnut mitään etulehtijousista (paitsi orkkis riiput). Kun akseli tulee melkeen 10cm eteenpäin niin se etuylityskin pienenee mukavasti isoilla renkailla eikä mielestäni ole enään mikään ongelma. Kiikut kun on takana niin saa aika jyrkkään vetää että keula haraa vastaan ja siitenkin lehtijouset toimii kelkkana kun kiikut ei oo harittamassa vastaan. Tietty se vähän töppää ja pahimmillaan on jossain urpojyrkässä ojan ylityksessä jolloin töppää ojan pohjaan. Kiville ja kalliolle lehdet taas tosiaankin toimii kelkkana ja vaati ehkä vaan pikkasen enemmän alkukaasua että liukuu tarpeeksi yli. Etupää ainakin SOAlla joustaa unelmasti mutta takana on ongelmia kun joustot on aika olemattomat keveyden johdosta. Saaha tota tietty fiksattua hieman paremmilla jousilla mutta itse ainakin kyllästuim latien kanssa kikkailuun. Nelos koneella vinssin sais vietyä niin sisään ettei etuylitystä olisi mutta HJ motti vähän jo rajoittaa ja tietty lehtijousista pitää ensin päästä eroon. Itse en kovin herkästi lähtisi pomminvarmaan mekaanista vinssiä poistamaan vaika se painaakin pikkasen enemmän ja siinä on omat ongelmansa mutta jos luotettavuutta ja vetokykyä haetaan niin siinä se pärjää. Tietty käyttötarkoitus määrittelee sen että uskaltaako "muovivinssiin" luottaa. Jossain suossa sähkövinssi on ehtottomasti pop kun eteneminen perustuu enemmän vinssillä avittamiseen. BJn suurin ongelma mielestäni on korin muotoilu joka ei ole oikeen mitenkään soveltuvainen puiden ja muiden esteiden halailulle. Tietty asian saa ratkaistua melkoisella viidakolla putkea ympärille mutta painoa saa tällä ratkaisulla myös reilusti lisää. Joku LJn kaltainen koppa taas soveltuu muotoilultaa paremmin rankkaan käyttön kun kopassa ei ole turhia ulokkeita kuten bjn etulokarit jotka yleensä aina ekana karsiutuu matkasta.
|