Laitoin Jesselle hintatiedustelun, 1350 CV-kartaani noin 320€, ja laippa jakiksen ulostuloon 70€. Ja tietty rahti, tulli ja alvi päälle.
Piti tuo laippa alunperin tehdä itse, huomasin että liukujoukki menee 32-spoorisen akselin päälle. Mietin että sopivasta kohtaa poikki, ja laippa hitsaten kiinni. Kun sitten otin silmän käteen ja katsoin niitä spooreja, huomasin että ovat erilaisia. Liu'ssa on enemmän kantikas,ja matalempi profiili, kun taas akselissa on enemmän kolmion mallinen profiili. Olisi se kestänyt tovin aikaa kevyttä käyttöä, mutta yksi kunnon polkaisu ja joko holkin spoorit sileät tai akselin spoorien harjat poissa. On mulla akselille sopiva joukki, mutta en sitä viitsi tuhota kun on täysin iskemätön. Saattaa joskus tulla tarve sille.
Meni reisille tuo levyn tilaus, kiireessä olin katsonut Saabin etulevyn paksuuden, joka on yli tuplaten paksumpi kuin takalevy joten eihän se takasatula käy sen päälle. En ehtinyt edes hakea sitä väärää kun huomasin virheen, soitin vain että näin kävi ja tarvitaankin tällainen. Hintakin tippui 35:stä 22 euroon. Jarrusatulakin on jo tulossa, joten aika hyvin on sujunut projekti tähän asti.
Seisontajarrun kun saan tehtyä, niin sitten voi keskittyä johonkin toiseen osaan, todennäköisesti se on oleva tomaatin ja jakiksen välinen adapteri. Sen jälkeen voi sitten keskittyä akseliston asentamiseen.
Janne, pystyisitkö mittaamaan etäisyyden jakiksen kuoresta ulostulolaipan takapintaan, eli siihen mitä vasten jarrulevy on? Pitää sorvata holkki että saa jarrulevyn oikeaan kohtaan niin saa tehtyä satulan kiinnitysraudan. Kartaanin ja laipan tilaaminen eivät kuitenkaan vielä ole ajankohtaisia, joten ei voi itse mitata. Jesseltä kysyin sitä mittaa, mutta ei sitä kertonut.
Heikki H.
FJDC
Montenegros #21
Edited by - 4x4_76 on 06/01/2007 20:30:54