Unohdetaan hetkeksi se liukuhihna. Mietitään hetki sitä jos lentokone lähteekin lentoon jäältä tai vedestä, eikä ole ollenkaan pyöriä. Nyt mietitään sitä liukuhihnaa renkaiden alla ja huomataan ettei sillä alustalla ole merkitystä kun on kyse lentokoneesta.
Mutta entä kun kyseessä on AUTO. Liukuhihna liikkuu yhtä nopeasti vastapäiseen suuntaan kuin auto siinä päällä. Autoa renkaat liikuttaa eteenpäin, joten auto jää paikoilleen, pyörät pyörii 200km/h yrittäen liikuttaa auto eteenpäin, liukuhihna pyörii 200km/h taaksepäin. Näin se on, eikö?
MUTTA, luetaas tuo alkuehto uudelleen: "Liukuhihnassa on automatiikka, joka saa sen pyörimään täsmälleen samaa nopeutta kuin auto liikkuu, mutta taaksepäin."
Auto liikkuu 0km/h ja liukuhihna 200km/h. Eli liukuhihna ei toimi niinkuin alussa sanottiin koska nopeudet on eri. Eli mites nyt käy? Auto ei voi pysyä paikoillaan, koska pyörät pyörivät.. Eli auton vauhti kiihtyy ja äärettömän pitkällä liukuhihnalla huippunopeudeksi tulee jotain auton huippunopeuden ja sen huippunopeuden puolikkaan väliltä?
-74 Range, 215cid V8
#4x4@ircnet