Viestiketju: beadlock kehät
Näytä yksittäinen viesti
  #11  
Vanha 30.12.2006, 12:11
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Huom! Tätä ei kannata lukea ellei napalukkomysteeri kiinnosta.

Kommentoidaan nyt ihan kieli poskella, että redusoitua hitausmomenttia (tällä kertaa esim. siellä napalukossa) laskettaessa vaikuttaa välitys toiseen potenssiin. Kun maastoauton vetopyörästössä on lähes poikkeuksetta yli neljän luokkaa olevat välitykset, on etukardaanin hitausmomentti siten huomioitava vähintään kuusitoistakertaisena.

Jred = käytettävän akselin (kardaani) hitausmomentin vaikutus käyttävällä akselilla (napalukko)
J2 = kardaanin hitausmomentti
w1 = kulmanopeus pyörännavassa
w2 = kulmanopeus kardaanissa
i = välitys

Liike-energiat:

(1/2)Jred*w1^2 = (1/2)J2*w2^2

->

Jred = J2*(w2/w1)^2 = J2/(i^2)

koska w1/w2 = i -> w2/w1 = 1/i

Eikä tuossa edes huomioida hyötysuhdetta eli kaavat pätevät häviöttömälle voimansiirrolle.

Eli tuossa voisi olla jotain laskennallista lähtökohtaa napalukkojen kiinniolosta johtuviin tuntoelämyksiin, vaikka vetopyörästön hitausmomentti onkin sinänsä mitätön renkaaseen verrattuna (joka olisi J1 tässä tapauksessa, Jred on vain J2:sta johtuva lisä).



Edited by - JF on 30/12/2006 12:22:35
Vastaa lainaten