Näytä yksittäinen viesti
Vanha 28.12.2006, 16:50
np np ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen

Rekisteröitynyt: 16.12.02
Sijainti: Finland.
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Wiccat ovat aivan tavallisia ihmisiä. He ovat niin kuin kaikki muutkin, jota on tosin vaikea uskoa todeksi, kun tarkastelee heidän ympärilleen syntyneitä myyttejä.
Tässä muutama esimerkki.
Kumotaanpa ne sitten saman tien.
Lainaus:
quote:
Myytti 1: Wiccat ovat liitossa paholaisen kanssa.
Fakta: Wiccan harjoittajat eivät usko paholaiseen, saati että palvelisivat häntä. Wiccat uskovat yksilön vastuuseen eli olemme itse vastuussa kaikesta mitä teemme, niin hyvästä kuin pahastakin. Mitään ulkopuolista voimaa ei voi syyttää omista teoistaan.
Raamatun mukaan on vain yksi Jumala. Jos uskoo johonkin muuhun, silloin vastustaa Jumalaa, eli palvoo Saatanaa.
Lainaus:
quote:
Myytti 2: Wiccat harjoittavat mustaa magiaa.
Fakta: Magia ei sinänsä ole hyvää eikä pahaa. Se on sähkön kaltaista neutraalia voimaa. Magian moraali on kiinni sen käyttäjästä, eli sitä voidaan käyttää hyviin ja rakentaviin asioihin tai hajottaviin ja vahingoittaviin toimiin.
Mielenkiintoista. Millaisella mittarilla tätä sähkön kaltaista neutraalia voimaa mitataan?
Lainaus:
quote:
Useimmat wiccat pitävät kuitenkin kiinni wiccalaisuuden perussäännöstä, jonka mukaan wicca saa tehdä mitä tahtoo, kunhan ei vahingoita ketään (tai mitään). Valtaosa magiasta tähtää siis muiden ja ympäristön hyvinvointiin.
Eli myönnät, että osa magiasta tähtää siis pahoinvointiin ja muiden vahingoittamiseen. Muutenhan olisit väittänyt, että KAIKKI magia tähtää vain hyvään. Erikoista, äsken vielä magia oli mielestäsi "neutraalia" eikä pahaa.
Lainaus:
quote:
Myytti 3: Wiccat uhraavat eläimiä.
Fakta: Wiccat kunnioittavat syvästi luontoa ja muiden oikeuksia. He eivät usko,että ihmisillä on lupa hallita eläimiä tai toisiaan. Sen sijaan he uhraavat aikaansa ja energiaansa. Varsinaisina uhrilahjoina käytetään mm. viiniä, jalokiviä tai itse tehtyjä esineitä.
Kristityt käyvät jumalanpalveluksessa. Siellä ei tarvitse uhrata mitään, eräästä syystä, joka selviää, kun opettelet kristinuskon perusteiden alkeita.
Lainaus:
quote:
Myytti 4: Wiccalaisuus on pelkkää seksiä ja alastomuutta.
...
Jotkut wiccat harjoittavat rituaalejaan alastomina, toiset käyttävät kaapuja ja jotkut tavallisia vaatteita (jotka on kuitenkin varattu vain rituaalikäyttöön).
Eli myönnät, että wiccalaisuuteen liittyy seksi- ja alastonrituaaleja. Välillä wiccat ovat väittäneet, että koskaan ei tapahdu mitään irstasta. Eli nyt taas välillä tuuliviiri pyörii näinpäin.
Lainaus:
quote:
Myytti 5: Wiccalaisuus ei ole oikea uskonto.
Fakta: Wiccalaisuudessa ei ole yleispäteviä rituaaleja tai kaavoja eikä kirjoitettuja määräyksiä. Wiccojen odotetaan itse päättävän oikeasta ja väärästä. Mikään auktoriteetti ei määrittele, mitä hänen tulisi, tehdä, sanoa ja ajatella. Silti wiccalaisuus täyttää uskonnon kriteerit, joskaan se ei ole kirjauskonto.
Eli wiccassa ei ole mitään uskonnon piirteitä joten se siis "täyttää uskonnon kriteerit". Aika erikoinen päättelyketju. Sitten voidaan vaikka päätellä, että koska nosturit ovat usein oransseja, niin se todistaa näin ollen aivan päivänselvästi wiccalaisuuden olevan muhamettilaisuutta.
Lainaus:
quote:
Myytti 6: Wiccat pukeutuvat mustaan.
Fakta: Wiccat pukeutuvat miten itse haluavat. Yöaikaan ulkosalla kokoontuessaan wiccat kuitenkin pukeutuvat usein tummiin vaatteisiin. Tummat vaatteet ovat käytännölliset, koska wiccalaiset sytyttävät tulia ja istuvat maassa tai painautuvat kiinni puihin - lika ei näy niin helposti.
Toisaalta tummissa vaatteissa ei myöskään herätä niin paljoa huomiota, koska wiccat eivät halua turhaa "yleisöä" ympärilleen.
Eli wiccoilla siis on jotain salattavaa, sellaista, mitä ei sovi näyttää. (Kristityillä ei muuten mitään sellaista ole.)
Lainaus:
quote:
Myytti 7: Wiccoilla on pitkät kaavut ja hiippahatut.
Myytti 8: Wiccat meikkaavat paksulti ja käyttävät raskaita koruja.
Hassua, että wiccoille näyttävät vaatteet ja ulkonäkö olevan kovin tärkeitä, niin että niitä pitää suorastaan selitellä.
Lainaus:
quote:
Myytti 10: Wiccat keittelevät vahvoja sekoituksia padoissaan.
Fakta: Yrteistä kiinnostuneet wiccat valmistavat rohtoja, salvoja ja voiteita ihan tavallisissa keittiöissä. Nämä keitokset eivät ole tavallisia luonnonlääkkeitä kummempia.
Toivottavasti wiccat ovat sitten tietoisia siitä, että Suomenkin luonnosta löytyy runsaasti erittäin myrkyllisiä kasveja ja sieniä, ja jopa huumeita. Tai ehkäpä he ovatkin siitä tietoisia? Kummallista, että muiden uskontojen harjoittajilla ei ole tarvetta keitellä padoissa myrkkyjä, eikä todellakaan myöskään kristityillä.
Lainaus:
quote:
Wiccalaisuudessa pataa käytetään symbolina, lisäksi sitä voidaan pitää ulkosalla tulisijana, sisällä siinä voidaan pitää kynttilöitä.
Eikö siinä nyt sitten enää keitelläkään epämääräisiä keitoksia?

Nämä sinun kummalliset myyttisi olit määritellyt itse, ja vastailit niihen itse "faktoilla", joista puuttuivat kaikki perustelut ja näyttö.

Lisäksi mitä todennäköisemmin et edes kirjoittanut listaasi itse, vaan kopioit sen luvatta joltain web-sivustolta. En viitsi tarkistaa, koska minua ei paljon kiinnosta lueskella wiccojen propagandasivustoja - etenkin jos niiden laatu on tuota luokkaa.

Niilo Paasivirta
http://www.ilmatar.net/%7Enp/
Vastaa lainaten