Lainaus:
quote:
Lainaus:
quote:Tässä tapauksessa ei virranalentimella tee mitään, vaan tarvitaan jännitteen alennin.
|
[pahaOT]Mitenkäs muuten alennat virtaa kuin jännitettä alentamalla?[/pahaOT]
--Teknik, sano ryssä kun saranan näki.--
Kuvia matkan varrelta
|
Mä en sähköistä mitään tajua, mutta mua viksummat kirjoittaa näin:
Jännite
Vesi ei voi virrata astiasta toiseen, ellei vesipintojen välillä ole korkeuseroa. Sähkökään ei voi virrata johtimessa paikasta toiseen, jollei näiden paikkojen välillä ole jännitettä. Sähköstä puhuttaessa vesi korvataan varattuilla hiukkasilla eli vaikkapa elektroneilla. Johtimen päiden välille kytketty jännite pakottaa johtimessa olevat elektronit liikkeelle ja syntyy sähkövirta. Perusedellytys sähkövirran syntymiselle on, että johtimen päiden välillä on sähkökenttä. Kentän voimakkuutta kuvaa jännitteen suuruus. Mitä suurempi on jännite, sitä suuremmalla voimalla se vaikuttaa elektroneihin ja sitä suuremman sähkövirran se aiheuttaa samassa johtimessa.
Jännitteen yksikkö on voltti, jonka tunnus on V. Esimerkiksi kodin sähköpistokkeesta tulee 230 voltin jännite.
Sähkövirta
Sähkövirta on varattujen hiukkasten liikettä. Liikkeen saa aikaan eri kappaleissa oleva erilainen määrä näitä varattuja hiukkasia, esimerkiksi elektroneja. Tämä epätasapaino pyrkii tasoittumaan ja synnyttää sähkövirran. Varatut hiukkaset liikkuvat vähän samoin kuin vesi kahden eri korkeudella olevan astian välillä.
Varattu hiukkanen tarkoittaa, että jokin pieni aineen yksikkö on ulospäin sähköisesti aktiivinen eli se on joko positiivisesti tai negatiivisesti varautunut. Varattuja hiukkasia ovat esimerkiksi elektronit ja protonit.
Sähkövirran mittayksikkö on ampeeri, jonka tunnus on A. Esimerkiksi sähköliesi tarvitsee 10 ampeeria sähkövirtaa ja televisio 0,3 ampeeria. Ampeeri on sähkövirran yksikkö ja samalla sähköopin perusyksikkö
<center>__________________________________________ ____________________________</center>
<center>Olen
KALAVIEHE!!!</center>