Mikäli kori on alkuperäisessä kunnossa niin on aika ruosteinen. Kori on helppo purkaa ja heivata irti rungosta, eli ruostevaurioiden korjaus on aika helppoa. Vaatii vain aikaa, taitoa ja vehkeet. Tarkista koeajolla voimansiirron jurinat ja kolinat. Tai siis niitä ei saisi tietenkään olla. Toki voimansiirto pitää ääntä mutta mitään erityistä kolinaa ei saa kuulua. Testaa etumurroksien kunto ajamalla asfaltilla hitaasti ratti tapissa kumpaankin suuntaan. Jos kolisee/napsuu, niin murrokset on sököt. Jos pakoputkesta tulee runsaasti savua, on moottorista jotain enempi rikki. Pieni musta savu kertoo yleensä kuluneista venttiilien tiivisteistä. Ota autoa katsoessasi tulppa-avain mukaan ja tutki jokainen sytytystulppa. Niiden väristä voit päätellä jotain koneen kunnosta. Kömmi auton alle ja tutki ruostevauriot, mahdolliset öljyvuodot, jousipakkojen kunto jne. Samalla ravistele voimakkaasti jokainen kardaaniakseli. Jos tuntuu välystä niin ristinivelet menee vaihtoon. Koeajolla tutki ohjauksen väljyys, koneen vastaavuus kaasuun, täristääkö joillain nopeuksilla jne. Pyri ajamaan myös maantiellä, jotta pääset ajamaan ”isoa kovaa”.
Siinä ainakin muutama juttu, joita kannattaa katsella.
Liikkuva jääkaappi rules....
|