Näytä yksittäinen viesti
  #2  
Vanha 12.12.2006, 09:33
Ahosensetä:n Avatar
Ahosensetä Ahosensetä ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 01.10.04
Sijainti: Marttila, Finland.
Viestit: 4.066
Perusasetus

Jälkikäyttö kuuman ajon päälle on selkeästi kestoikään vaikuttava juttu. Jos kone sammutetaan heti ajon jäljiltä ja vielä niin, että turbo jää pyörimään kovilla kierroksilla samalla kun öljynpaine putoaa, niin laakerit kuluvat ja öljy pikeentyy kuumiin osiin. Huonoilla öljyillä (ei turboluokitetuilla) saadaan sama ilmiö helpommin.

Turbo ei normaalikäytössä riku kerralla, vaan alkaa vuotaa öljyä imupuolelle. Näkyy esim. välijäähdyttimen puhdistuksen yhteydessä kohtuuttomana öljyisyytenä. Lopulta koen ei sammu avaimesta vaan jatkaa käyntiä vuotavalla öljyllä.

Ahtopainemittari kertoisi, jos vika on turbossa. Joissakin on ollut hukkaporttiongelmia, jotka aiheuttavat puhdittomuutta. Toinen vaihtoehto on suutin- tai pumppuvika.

Tiedän yhden 610' km ajetun 200Tdi:n. Turbo on kunnossa ja bveto tallella.

T, Antti
Vastaa lainaten