Näytä yksittäinen viesti
  #3  
Vanha 10.12.2006, 01:17
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Itsellä on hieman samaa vikaa 32 vuotta vanhassa Dynassa. Suuttimet ja hehkut on vaihdettu, joten jäljelle jää ruiskupumppu ja huonot puristukset. Tosin valkoinen/harmaa savu johtuu kokonaan palamattomasta polttoaineesta (musta taas huonosti palaneesta), eli kyllä sinne ainakin dieselöljyä kulkeutuu. Etenkin kun koneen lämmetessä käynti paranee (kun mäntä ja sen renkaat laajenevat, ja sylinterin seinät eivät enää ime lämpöä itseensä) jää jäljelle oikeastaan vain epätiivis kansi tai mäntä.

Jos puristukset ovat esim. huonon öljynvaihtomoraalin johdosta päässeet tippumaan, on syypää todenäköisesti männässä, männänrenkaissa ja sylinterin seinässä. Ts. korjaaminen tapahtuu irroittamalla koko moottori ja vaihtamalla siihen em. osat. Hyvällä tuurilla vika voisi olla sylinterikannessa, eli jotkut venttiilit eivät enää ole tiiviitä, ja ehjääminen kysyy kansiremonttia.

Koska itselläni on varalla heittää nokalle isompi ja parempi vaihtomoottori, poljen vain menemään kuin huomista ei olisi. HDJ:n kone on hiukan harvinaisempi ja paljon kalliimpi kuin vanha kunnon B-sarjalainen, joten olisi varmaan hyvä tehdä asialle jotain.

Halvimmasta ja helpommasta asteittain kaliimpaan edeten hoivayritykset voisivat olla seuraavan järjestyksen mukaiset: hehkujen vaihto -> suutinremontti -> ohivuotomittaus (josta selviää mikä kohta vuotaa) -> pumpun tarkastus -> kannen irroitus -> moottorin irroitus.

Paitsi että nyt taidan puhua läpiä päähäni, eihän HDJ:n koneessa mitään hehkutulppia ole, pelkästään sähkövastusgrilli imusarjassa, jos on yhtään samanlainen kuin vanhemat suorasuihkukoneet. Vai?

Ohivuotomittaus on oikeastaan parempi kuin puristuspaineiden mittaus, koska sillä selviää missä vika on (jos on). Käytännössä ohivuotomittauksessa ohjataan paineilmaa esim. hehkutulpan tai ruiskusuuttimen reiän kautta yhteen sylinteriin kerrallaan, ja seurataan kuinka nopeasti paine laskee. Jos se laskee nopeasti, kuunnellaan tuleeko suhina imusarjasta, pakosarjasta vai koneen huohottimesta (eli kampikammiosta), jolloin selviää vuotaako venttiili vai mäntä.

Joo, kirjaudu ihmetelläksesi enemmän tai käy käänny SLCK:n puoleen.

Vastaa lainaten