Lainaus:
quote:
Onko siis aiheellista vetää tästä johtopäätös että auton ei tarvitse olla katsastuskunnossa tai edes tieliikennelaillinen kilpailun alkaessa tai sen aikana?
|
Kuljettaja vastaa aina itse tiellä liikuttaessa siitä, että auto on tieliikennelain, -asetuksen ja erilaisten AKE:n tulkintaohjeiden mukaisessa ns. katsastuskunnossa ja jos ei ole, kantaa sitten itse siitä langetettavat mahdolliset sanktiot. Näin joka tilanteessa, olipa menossa suunnistuskilpailu tai matka anopin syntymäpäiville. Jos=kun kerran säännöt eivät edellytä kuin voimassaolevan katastuksen, niin se on voimassa oleva vuosikatsastus ja jos sen jälkeen jokin paikka ei olekaan määräysten mukaisessa kunnossa, tiedetään kyllä, kenen kouraan poliisi lykkää sakkolapun.
Suunnistuskisojen säännöistä käy ilmi mielestäni kyllä ihan selvästi, ettei kilpailuorganisaatio toimi tiellä vuosikatsastuskuntoa valvovana poliisina (lukeeko, että ratsioita pidetään?) eikä myöskään tee autojen vuosikastastuksia (lukeeko, että sieltä saa vuosileiman?). "Luetaan ne ohjeet" toistettiin yhdessä kilpailussa aika useasti ja nyt voisi sanoa, että "luetaan ne säännöt".
Lainaus:
quote:
Tämän topicin ei olisi tarvinut olla näin pitkä jos järjestäjät olisi suoraan sanonu että tieliikennekunto omalla vastuulla, mutta kun ei aika riittäny..?
|
Minun mielestä se asia selviää niistä säännöistä ja arkielämästä ihan selkeästi. Ihan sama juttu, kuin että jokainen kuljettaja on muutenkin itse ja yksin vastuussa siitä, että ajoneuvo on vaatimusten mukaisessa kunnossa vuosikatsastusten välisen ajan ja kenelle vastaa, jos ei olekaan. Mitä järjestäjien ajan riittämiseen tulee, niin ei ole asiallista moittia topicin pituudesta kilpailujärjestäjiä. Järjestäjillä on varmasti muutakin tekemistä kuin päivystää täällä vastaamassa heti jokaiseen kysymykseen.
Kilpailukutsussa on mainittu selkeästi yhteystiedot, joista saa nopeasti tarkempia tietoja kilpailusta ja mm. siinä sovellettavista säänöistä. Soita ja kysy, äläkä moiti täällä.
Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on