10.2 ei riitä käynnistykseen. Webasto sammuttaa itsensä muistaakseni 10.5v jännitteessä oman toimintansa turvaamiseksi. Moottori ei enää niin tyhjällä akulla käynnisty. Täyden akun jännite on 12.7V. Tuo 10.5 on akun syväpurkausjännite. Se on siinä jännitteessä aivan tyhjä, jos purkamista jatketaan, tippuu jännite nopeasti nollaan.
Minä huolehtisin virran riittävyydestä jättämällä auton käyntiin tunniksi tai pariksi parin viikon välein. Ei lopu virta. Kulutus on vain 0.5l/h, joten ympäristorikolliseksi ei voi väittää ja rahaa palaa vian 50snt/h! Tämähän oli ennen ihan yleinen menetelmä. TM:ssäkin suositeltiin lapinmiehenkikkaa vielä 80-luvulla (=jätetään auto yöksi käyntiin).
Tyhjällä akulla ei kyllä laturia saa palamaan. Vaihtovirtalaturi rajoittaa maksimivirtansa rakenteellisesti, sitä ei voi ylikuormittaa. Tosin kyllä sekin käytännössä vinsillä onnistuu, mutta ei oikein millään muulla. Uusissa dieseleissä on tehokkaat laturi, reilusti toistasataa amperia, akun latautuminen on kiinni akusta eikä laturista. Tuollainen 100Ah akku latautuu aluksi laturin tuottamalla 14V jänniteellä sellaisellan 30-40A:n virralla, mutta muutamassa minuutissa virta tippuu alle 20A:n. Akku ei kykene ottamaan virtaa vastaan sen nopeammin, vaan latautuminen tarvitsee aikaa. Käytännössä laturi siis nostaa jännitteen tuohon säätimen rajottamaan 14v:n asti ja akku ottaa virtaa sen verran kuin ehtii. Pikalaturit lataavat suurella virralla, koska ne antavat jännitteen nousta lähemmäs 18 volttia, enne kuin alkavat rajoittaa virtaa. Virta menee kohisten akkuun, mutta niin on akkukin tiukilla. Paras tapa ladata onkin juuri pienellä laturilla yön yli.
Edited by - Vituxman on 09/12/2006 12:56:17
|