Näytä yksittäinen viesti
  #13  
Vanha 07.12.2006, 20:19
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.064
Perusasetus

Jos akkujännite putoaa muutaman tunnin sisään auton sammuttamisesta (siis pidemmän ajon jälkeen), niin silloin pitää kyllä tarkistaa akun kennot. Auton akun kennojännite on 2 Volttia ja niitä kennoja yhdessä akussa on 6 kpl. Jos yksi kenno menee oikosulkuun, niin silloin akkujännite putoaa sen 2 Volttia, eli 10 V:n tuntumaan. Tuolla 10 V:lla auto kyllä lämpimillä keleillä jaksaa lähteä käyntiin, mutta laturia se kuormittaa kohtuuttomasti. Eli laturi painaa ihan koko ajan täyttä latausvirtaa akulle. Jos laturi ei saa kunnollista ajoviimajäähdytystä (tällaisessa vikatilanteessa laturin oma tuuletus ei ole riittävä), niin sen sisältä kyllä kärähtää jotain. Yleensä ensimmäisenä menee tasasuuntaussilta, jolloin laturi ei enää tuotakaan sitä lähes puhdasta tasasähköä, mitä se akku tarvitsee toimiakseen oikein. Akun sisällähän sähkövirta (elektronit) kulkee vain yhteen suuntaan, mutta jos tuosta laturin tasasuuntaussillasta yksikin diodi kärähtää (niitähän on siellä sillassa 6 kpl), niin silloin laturin tuottamaan tasasähköön sekoittuu vaihtosähköä. Tämä vaihtosähkökomponentti aiheuttaa akun sisällä elektronien edestakaista liikettä, joka taasen kuluttaa kennojen sisällä olevat lyijylevyt nopeasti loppuun. Levyistä irronnut sakka vajoaa kennon pohjalle, ja sitten kun tätä sakkaa on siellä riittävästi, niin se oikosulkee kennon sisällä olevat levyt sieltä levyjen alareunasta käsin. Tämän jälkeen siitä kyseisestä kennosta ei enää synny sitä 2 V:n kennojännitettä, eikä se tällöin ota sitä latausjännitettä vastaankaan. Kyseinen kenno yksinkertaisesti muuttuu yhdeksi johdon pätkäksi. Jäljelle jääneet kennot joutuvat suuremmalle kuormitukselle, kuin mille ne on suunniteltu. Tämä taas kuormittaa enemmän laturia, josta sitten sippaa ne loputkin diodit...

Akun vaihtamisen jälkeen (jos se on todettu kennovikaiseksi) pitää myös laturin tuottaman jännitteen laatu tarkastuttaa esim. autosähköliikkeessä (Oskilloskoopin tyyppinen laite, näyttää graafisesti latausjännitteen muodon). Tämä tarkistusmittaus voidaan tehdä laturia purkamatta, auton käydessä. Eikä pitäisi maksaa montaa euroa...

Jos laturista on se yksikin diodi rikki, niin laturi kyllä lataa lähes normaalin tuntuisesti, yleismittarit näyttävät latausjännitteeksi sen n. 14V, eli kaikki näyttäisi olevan OK. Mutta kun ei ole! Tilanne on vähän samankaltainen, jos itsellä olisi maha täynnä lapamatoja....

Otetaas taas, että mato kuolee. Cheers... <img src=icon_smile_clown.gif border=0 align=middle>

Akku kannattaa ensin ladata täyteen jollain n. 4 A:n virralla (ainakin yön yli). Jos esim. vuorokauden lataamisen jälkeen laturi vieläkin lataa mittarin viisari tapissa, niin silloin on syytä epäillä akun kuntoa. Terve akku täyteen latautuessaan ei huoli laturilta virtaa kuin max. 1-2 A. Jos akkua ladataan usein kovalla, esim. 15 - 20A:n virralla, niin sekin kiihdyttää tuota kennojen ennenaikaista vanhenemista...

Myös autotarvikeliikkeissä ja markettien -hyllyissä myydään sellaisia akun kennon ominaispainomittareita. Maksaa muutaman euron. Niillä mitataan kunkin kennon sisällä olevan liemen ominaispaino. Jos ladatun akun kennojen väliset ominaispainot kovasti poikkeavat toisistaan, niin silloin akku on kyllä vetelemässä viimeisiään...

Jos autolla ajetaan paljon pelkkää pätkäajoa ja esim. laturin hihna on vähän löysällä, niin silloin matala akkujännite on "normaali" tilanne. Akun lataaminen ulkoisella laturilla ja hihnan kiristäminen usein poistavat kyseisen ongelman... <img src=icon_smile_cool.gif border=0 align=middle>

Vastaa lainaten