Viestiketju: Infoa KKK turbosta?
Näytä yksittäinen viesti
  #9  
Vanha 04.12.2006, 12:15
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Epäilisin myös pakopuolen suuruutta, HX-40 60 mm pakoaukolla toimi kyllä 3B-koneen kyljessä, mutta lähti puhaltamaan vasta varsin korkeilla kierroksilla.

Muistetaan että pyöreän poikkileikkauksen pinta-ala kaksinkertaistuu kun halkaisija kasvaa 41,4%. Jos hakaisija kasvaa kaksinkertaiseksi, on poikkipinta-ala jo nelinkertainen: A=(pii*D^2)/4 eli toisen asteen yhtälö.

Jos suhteuttaa aiheen kaasupumppuja toisiinsa matemaattisesti, on B ja 3B-koneiden kierrostilavuuden ero sellainen, että 3B-kone on n. 14,4% suurempi kuin B-koneen (jonka lisäksi imu- ja pakokanavat ovat eri kokoisia, mutta niiden vaikutusta hyötysuhteeseen en osaa arvioida, pitäisi kai käyttää virtauspenkissä). 65-millinen pakoaukko on n. 17,4% suurempi poikkipinta-alaltaan kuin 60-millinen.

Kertomalla nämä yhteen saadaan eroksi hengityskapasiteetissa 34,3%, joka karkeasti ottaen tarkoittaisi kuinka paljon korkeammilla kierroksilla B-kone saa 65-millisen puhaltimen turbiiniin saman verran energiaa kuin 3B-kone 60-milliseen.

Eli jos 3B-koneessa HX-40 lähti varsinaisesti puhaltamaan korvakuulolta jossain 2500 kierroksen jälkeen, lähtisi B-kone puhaltamaan tuolla Ku Klux Klaanilla jossain 3400 kierroksen tietämillä. Huomioidaan myös, että HX:ssä ei ollut hukkaporttia, kuten ei varmaan tuossakaan? Eli ahdot kasvoivat tasaisesti kierrosten myötä. En kyllä kokeillut kuinka paljon syöttöjä pumpusta irtoaa, meno oli reilun kilon paineilla jo sellaista, että mutkat alkoivat tulla vastaan. Eli vielä ei työntänyt merkittävästi mustaa putkesta, ja hukkaportti olisi voinut olla hyvä idea, tai ahtojen mukaan säätyvä syöttö. Saitko muuten selville minkä verran se B-koneen pumppu tuotti hammastanko tapissa?

En ole vielä löytänyt oikein tyhjentävää vastausta miten kompressoripuolen siiven koko vaikuttaa ahtimen herkkyyteen turbiinin koon pysyessä vakiona, eli sitä pitäisi vielä hieman tutkia. Tuo ahdin on varmaan jostain 5-8-litraisesta moottorista? Löytyykö KKK:lle kompressorikarttoja netistä? Holsetille en toistaiseksi ole löytänyt (pihtaavat niitä tehtaalla).

Tosin lueskelinpa hiljattain dieselkoneiden suunnittelukirjasta sellaista, että monesti ajoneuvoahtimissa laitetaan liian pieni siipi imupuolelle, jotta hyötysuhde heikkenisi korkeimmilla kierroksilla, siten pienentäen suhteellista pyttyyn joutuvaa ilmaa ja sen kautta suurinta kammiopainetta, moottorin säästämiseksi. Vähentää myös sakkaustaipumusta matalilla kierroksilla.


Edited by - JF on 04/12/2006 12:42:37
Vastaa lainaten