Tuolta voi vaan lukea:
http://www.ake.fi/uudistuva%5Fajoneuvovero/
Lainaus:
quote:
Ajoneuvon muuttaminen ilman takaistuimia varustetuksi pakettiautoksi
Henkilöautoista pakettiautoiksi muutettavaksi soveltuvat yleensä vain farmari- tai monikäyttöautot, näitä vastaavat tila- tai maastohenkilöautot (ei kuitenkaan sedan, viistoperä, coupe tai avoauto). Käytännössä tällaisesta autosta pitää poistaa pysyvästi takaistuimet selkänojineen ja näiden kiinnitykseen tarkoitetut kiinnityspisteet. Erityistä suojaseinää pakettiauton ohjaamo-osaa vasten ei määräyksissä edellytetä. Sen asentaminen on kuitenkin suositeltavaa, koska se estää onnettomuustilanteissa tavaroiden liukumisen ohjaamoon.
|
Eli Muuttaminen kyllä hoituu, mutta kun ei ole veronkiertoon tullu tutustutta, niin joutuu selaamaan vähä lakia:
Lainaus:
quote:
Ennen 3.5.1993 maahantuodun maastohenkilöauton muuttaminen
# Ennen 3.5.1993 maahantuodusta maastohenkilöautosta ei ole suoritettu täysimääräistä autoveroa. ennen 1.11.1983 maahantuodut ovat olleet kokonaan verovapaita
# 1.11.1983 – 31.7.1990 maahantuoduista on suoritettu 30 %:n autovero
# 1.8.1990 – 2.5.1993 maahantuoduista on suoritettu 50 %:n autovero
Verovapaudelle tai veronalennukselle ei ole säädetty kuoleutumisaikaa.
Muutoksesta ei ole veroseuraamuksia, jos maastohenkilöauto muutetaan
# pakettiautoksi, joka täyttää autoverolain 23 ja 24 §:n ehdot
# linja-autoksi, jonka omamassa on vähintään 1800 kg
# kuorma-autoksi
# invataksiksi
# sairasautoksi
# pelastusautoksi
# eläinlääkintäautoksi
# ruumisautoksi
# verovapaaksi matkailuautoksi, jonka omamassa on vähintään 1800 kg
# huoltoautoksi, jonka omamassa on vähintään 1800 kg
Muutoksesta on maksettava autoveroa, jos maastohenkilöauto muutetaan
# tavalliseksi henkilöautoksi
# pakettiautoksi, joka ei täytä autoverolain 23 ja 24 §:n ehtoja
# linja-autoksi, jonka omamassa on alle 1800 kg
# matkailuautoksi, jonka omamassa on alle 1800 kg
# huoltoautoksi, jonka omamassa on alle 1800 kg
Esimerkki veronalaisesta muutoksesta:
Vanhan maastohenkilöauton muuttaminen pakettiautoksi
# auto on ensirekisteröity vuonna 1985 maastohenkilöautona (maahantuoja on suorittanut 30 %:n autoveron)
# auto muutetaan pakettiautoksi, joka ei täytä autoverolain 23 ja 24 §:ssä säädettyjä ehtoja
# autosta on maksettava täysimääräinen autovero, josta vähennetään jo suoritettu 30 %:n vero (veron perusteena on kyseisen maastohenkilöauton verotusarvo eli maahantuontihinta vuonna 1985).
Huom!. jos maastohenkilöauto olisi tuotu maahan 3.5.1993 tai sen jälkeen, maksuun pantavaa autoveroa ei olisi.
23 §
Yksinomaan tavarankuljetukseen tarkoitetun pakettiauton vero on 35 prosenttia verotusarvosta, jos auton kokonaismassan ja oman massan erotus on vähintään 525 kilogrammaa ja jos ajoneuvon tavaratila täyttää jonkin seuraavista edellytyksistä:
1) yhtenäisen tavaratilan 2 momentin mukaisesti laskettava tilavuus on vähintään 3 kuutiometriä;
2) avoimen tavaratilan 3 momentin mukaisesti määrättävä pituus on vähintään 1,85 metriä; tai
3) umpinaisen tavaratilan sisäkorkeus on vähintään 1,30 metriä ja sisäpituus vähintään 0,80 metriä sekä avoimen tavaratilan 3 momentin mukaisesti määrättävä pituus on vähintään 1,50 metriä.
Pakettiauton tavaratilan tilavuus määrätään seuraavasti:
1) Tavaratilan pinta-ala mitataan kolmelta tasolta suorakulmaisesti siten, että huomioon otetaan tavaratilan lattiataso, 0,60 metriä sen yläpuolella oleva taso sekä taso, johon tavaratilan korkeus mitataan. Mainittujen suorakulmioiden pituus on ensiksi alkavan ja ensiksi päättyvän suorakulmion alku- ja päättymiskohtiin asetettujen pystysuorien tasojen välinen etäisyys. Pinta-alojen mittaamisessa käytettäviä suorakulmioita määräävien tasojen tulee olla yhdensuuntaisia. Suorakulmiot sijoitetaan siten, etteivät auton tavaratilan rakenteet leikkaa niitä 3 kohdassa mainittuja rakenteita lukuun ottamatta. Alimman ja ylimmän tason välisen etäisyyden tulee olla vähintään 1,30 metriä, ylimmän suorakulmion pituuden vähintään 1,20 metriä ja leveyden auton keskilinjan suhteen symmetrisesti vähintään 0,80 metriä. Jos alinta tasoa leikkaavia rakenteita on enemmän kuin 40 prosenttia tuolla tasolla sijaitsevan suorakulmion pinta-alasta, taso sijoitetaan mainittujen rakenteiden yläpuolelle.
2) Tavaratilan korkeus on pinta-alojen määräämisessä käytettävien alimman ja ylimmän tason välinen etäisyys.
3) Tavaratilan tilavuus on 1 kohdassa tarkoitettujen pinta-alojen keskiarvon ja 2 kohdassa tarkoitetun korkeuden tulo vähennettynä alinta tasoa leikkaavien, pyöräkoteloista, moottorista tai voimansiirrosta johtuvien ajoneuvon rakenteiden tilavuudella.
Avoimella tavaratilalla varustetun pakettiauton tavaratilan pituus mitataan tavaratilan ylälaitojen tasolta 1,20 metrin levyiseltä alalta tavaratilan etuseinämästä takaseinämään. Jos tavaratila pyöräkoteloita huomioon ottamatta on tätä alempaa näin saatua mittaa lyhyempi, tämä lyhyempi mitta katsotaan tavaratilan pituudeksi.
Pakettiauton tavaratilan tilavuutta määrättäessä ei oteta huomioon ajoneuvoon valmistamisen jälkeen lisättyjä kuorman kiinnitystä tai säilytystä taikka työvälineiden käyttöä varten tarkoitettuja rakenteita ja varusteita. Rakenteiden ja varusteiden tulee olla siten asennettuja, että ajoneuvo voidaan mitata ja sitä käyttää myös ilman näitä varusteita. Samalla edellytyksellä ajoneuvon varuste, lisärakenne tai autoon asennettu työväline voidaan jättää lukematta ajoneuvon omaan massaan. Mitä tässä säädetään, ei kuitenkaan koske rakennetta tai varustetta, jonka asentamisen johdosta olisi toimitettava ajoneuvon uusi katsastus. Avoimella tavaratilalla varustetun auton tavaratilaan rakenteiden suojaamiseksi asennettua, mahdollisimman tiiviisti tavaratilan seinämiä ja pohjaa noudattelevaa suojusta tai avoimen tavaratilan muuta kuin jäykästä materiaalista valmistettua katetta taikka avoimeen tavaratilaan asennettua pienehköä lukittavaa työkalukoteloa ei myöskään oteta huomioon ajoneuvoa mitattaessa.
24 §
Pakettiauto voidaan katsoa yksinomaan tavarankuljetukseen tarkoitetuksi, jos:
1) sitä ei kuljettajan istuimen ja tämän vieressä sijaitsevien enintään kahden muun kiinteän istuinpaikan lisäksi ole varustettu istuimin tai istuinten kiinnittämiseen tarkoitetuin laittein, lukuun ottamatta yhtä tilapäiseen käyttöön tarkoitettua istuinta tavaratilaltaan vähintään seitsemän kuutiometrin kokoisessa pakettiautossa ja tämän lisäksi yhtä tilapäiseen käyttöön tarkoitettua istuinta seitsemän kuutiometriä ylittävältä tavaratilan kultakin täydeltä kuutiometriltä;
2) tilapäiseen käyttöön tarkoitettuja istuimia on enintään kolme; ja
3) tilapäiseen käyttöön tarkoitetut istuimet on sijoitettu selkä menosuuntaan välittömästi kuljettajan istuimen ja sen vieressä olevien istuinten taakse.
Sen estämättä, mitä 1 momentissa säädetään, pakettiauto voidaan katsoa yksinomaan tavarankuljetukseen tarkoitetuksi, vaikka siinä on 1 momentin 1 kohdassa tarkoitettujen kiinteiden istuimien lisäksi hyväksyttävät laitteet pyörätuolin kiinnittämiseksi ja näin varustetun pakettiauton tavaratilassa kuljetetaan pyörätuolia vakinaisesti käyttävää henkilöä. Arvioitaessa, voidaanko tavaratilaltaan vähintään seitsemän kuutiometrin kokoinen pakettiauto 1 momentin mukaan katsoa yksinomaan tavarankuljetukseen tarkoitetuksi, mainitut laitteet rinnastetaan tilapäiseen käyttöön tarkoitettuihin istuimiin.
Pakettiauton tavaratilan tilavuus määrätään tätä pykälää sovellettaessa siten kuin 23 §:n 2 momentissa säädetään.
|
Eli:
Rockyssä siis kusee paino?
Mitä? Minäkö tyhmä? No nyt en ymmärrä!
Edited by - Viipo on 21/11/2006 00:04:55
|