Läjän mittaristossa vastava kombinaatio toimii seuraavasti:
Jokaista viisaria ohjaillaan kaksipiikkisen haarukan muotoisella bi-metalliliuskalla, jonka toinen haara on kiinteästi kiinni mittari rungossa ja toinen tuuppaa viisaria. Toisen haaran ympärille on kieputettu vastuslankaa, joka lämpenee kun virta kulkee vastuslangan läpi. Bi-metalli lämpenee ja muuttaa asentoaan eli viisari liikkuu.
No jotta asia ei olisi näin yksinkertainen, on polttoainemittari ja lämpömittarilla vielä yksi yhteinen tällainen bi-metallihaarukka. Se taas käyttää kosketinta, jonka kautta kulkee virta kaikille kolmelle. Se toimii ikään kuin lämpökompensoituna oskillaattorina (ts. värähtelijänä).
Vanhemmiten kärjet kuluvat epätasaisiksi ja niihin tulee piikkejä. Tämän ja kärjissä tapahtuvan pienen kipinöinnin ansiosta kärjet "palavat kiinni" ja virta kulkee jatkuvasti viisarien "ohjaimille".
Normaalisti viisarit pysyvät hetken ylhäällä ja laskevat sitten alas. Tämä johtuu siitä, kun oskillaattorin bi-metalli lämpenee ja vääntyy tarpeeksi, on sillä riittävä voima avata kiinni palaneet kärjet. Tai sitten se ei avaakaan niitä ja mittarit jäävät tappiin.
Korjauskeinona voin suositella kärkien viilaamista emännän hienojakoisemmalla kynsiviilalla tai miesmäisesti hienolla hiomapaperilla (320-800).
Ei ne japanilaiset ole ihan tyhmiä olleet tuon keksiessään, mutta melkoinen aikapommi se on. Varaosaliikkeistä taitaa olla turha kysellä ja Toyotalla taitaa maksaa uusi enemmän kuin hunajaa tahi mansikoita.
|