Viestiketju: Range-78 rojekti
Näytä yksittäinen viesti
  #25  
Vanha 25.10.2006, 08:29
Td5:n Avatar
Td5 Td5 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 19.10.03
Sijainti: Vantaa, Suomi.
Viestit: 470
Perusasetus

Pari sanaa pakoputkista ja siitä yhdysputkesta.

Aikalailla yksinkertaistaen;
V8 moottoreiden sytytysjärjestystä kun tarkastelet, huomaat että 2 sylinteriä samalla
puolella sytyttää peräkkäin. Tästä syystä pakoputkistoon syntyy paine-epätaspaino kun
näissä kahdessa sylinterissä on poistotahti peräkkäin ja tätä tasaamaan tarvitaan
yhdysputki. Laita ehdottomasti yhdysputki, mielellään lähelle kollektoria, siis missä
eri sylinterikohtaiset putket yhtyy, sijainti ei ole "kovin" kriittinen.
Sama halkaisija kun muu putkisto, parantaa ala- ja keskivääntöä ja isompi enempi yläpään vääntöä.
Tästä on kehitelty jos jonkinlaista X ja Y putkistoja, pakoputkisto on asia josta löytyy kovasti
mielipiteitä, asia ei ole ihan yksiselitteinen.

Kansissa ei yleensä ole tarpeen laajentaa pakokanavaa, onpa niitä jouduttu supistamaankin.
Tämän määrittely vaatii jo virtausmittauksia. Eduksi on jos kanteen liittyvä putki on hieman
suurempi kun kannessa oleva kanava, siis että siinä on selvä pykälä. Ei kannata sovittaa
pakokanavaa putkistoon muutoin kun ettei pykälää ole toiseen suuntaan.

Kannattaa myös tarkastaa ettei tiivisteet törrötä kanavissa, niin pako kun imupuolella.


Hieno Range sulla!

Juha



Vastaa lainaten