Lainaus:
quote:
Sekin nyt on ihan yks ja sama asia että keirtääkö moottoriin esim. 40 litraa minuutissa 4 astetta viileempää vettä vai 80 litraa minuutissa 2 astetta viileempää vettä. Lopputulos on ihan sama ! Yhtälailla se lämmön siirtymisnopeus pitää paikkanasa lohkonkin sisällä kuin jäähdyttimessäkin. Ja lohkon vesitilojen sisäpinta-ala kun kerran pysyy vakiona niin ei sitä viileämmäksi saa kuin viileämmällä sisääntulevalla kiertovedellä tai nostamalla veden virtausnopeutta. Eli isompaa jäähäriä ja vauhtia lissää ja ilmaa lissää jos meinaa kuumeta. Jos jollakulla on poikkeavia kokemuksia niin ne johtuu muista syistä, vedenkierron katkeamisesta jne. Esim. termostaatin tehtävä on nopeuttaa moottorin ja mahdollisen lämmityslaitteen kierron lämpiämistä virtausta hidastamalla. Jos sitä ei oo ollenkaan, kone käy pitkään turhan kylmänä ennenkun saavuttaa normaalin käyntilämmön, mutta ei varmasti ylikuumene jos vesi vaan kiertää normaalisti jäähdyttimessä ja ilmavirta jäähdyttää jäähdytintä! Muu on puutaheinää esson baarista... Kyllä tuo meteorin pumppu pitäis riittää ja sen letkuliitännät jo alunperin, onhan se kestänyt panssarissakin. Ja saanee sen lämmöt nousta vapaasti vaikka 90 asteeseenkin, otetaan edelleen huomioon että siinäkin on se termostaatti ja että sitä enemmän se jäähtyy mitä kuumempi se on käydessään. Vasta termostaatin auettua täysin auki kierto on maksimissaan ja ero ulkoilman lämpötilaan suurin mahdollinen eli jäähsytystehokin on sillon maksimissaan.
|
Niin, en noista lämmön siirtymistä tiedä niinkään, mutta tuli vain mieleeni tuosta ku se on vanha vaunun kone, meinaan leopardis on normi lämmöt viä 110 C. että jos se käy sadas astees niin se saattaa olla viä ihan normaali käynti lämpö moiselle koneelle. Tosin leossa on diisseli. Mutta näin mä vaan tuumailin..