Näytä yksittäinen viesti
  #2  
Vanha 16.09.2006, 19:00
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Jos autossa on 24V järjestelmä kahdella sarjaan kytketyllä 12V akulla, niin pitää JOKO erottaa akut toisistaan ja ladata niitä rinnan kytkettyinä 12V laturilla TAI pitää ne sarjaan kytkettyinä ja ladata pakettia 24V laturilla. Näin siis jos käytetään yhtä laturia. Koska muutos rinnan- ja sarjaankytketyiksi ei ole käynnistysakkujen kyseessä ollen mikään ihan helppo tai halpa homma tehdä automaattiseksi, niin kyllä se käytännössä tarkoittaa 24V laturin käyttämistä.

Jos olisi kaksi laturia, niin kumpikin voisi periaatteessa ladata omaa akkuaan. Silloin akut voivat olla kiinteästi sarjaan kytkettyjä ja kumpikin laturi näkee vain oman 12V akkunsa. Latauksen aikana ei saisi olla kytkettynä mitään virtaa kuluttavia laitteita, koska ainakaan automaattilatureiden latauksen valvonta ei toimi silloin ajatellulla tavalla.

Varmimmin toimivan systeemin saat yhdellä 24V laturilla, joka on kytketty sulakkeen kautta auton sähköjärjestelmään. Mikäli autossa on jotakin hienompaa elektroniikkaa, joka ei kestä enempää kuin auton oman laturin tuottaman latausjännitteen, niin se verkkovirtalaturi täytyy valita (tai säätää latauskäyrä) niin, ettei laitteita rikkovaa jännitetasoa pääse tulemaan akkujen täyttyessä tai vanhoila, sulfatoituneilla akuilla.


Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on
Vastaa lainaten