En viitsi sotkea enempää noita muita aiheita, joten perustan oman aiheen napalukkojen tarpeellisuudesta käytävälle keskustelulle. Tässä napalukkojen hyviä ja huonoja puolia kytkettävän nelivedon yhteydessä:
Käsikäytöiset:
+ Etuvoimansiirron saa irti vikatilanteessa
+/- Ei vaikuta oleellisesti kulumiseen eikä polttoaineenkulutukseen
- Yksi vikaantuva kohde lisää
Automaattiset lisäksi:
- Aukeavat, jos autoa heijataan irti
- Vikaantuvat käsilukkoja selvästi herkemmin
Beadlock-keskustelussa:
http://www.petrisimolin.com/ThePalst...age=2&ARCHIVE= tuli taas eteen noi hitaudet. Laskin karkeasti etuvoimansiirron hitauden vastaan yhden 15" beadlock-kehän hitauden ja tulos on tämmöinen (Hitaus2 on välityksellä korjattu hitausmomentti):
<pre id=code>
Osa Massa Säde Hitaus1 Välitys Hitaus2
Beadlock-kehä 3.6 20 1440 1 1440
Vetarit 5 1 5 1 5
Lautaspyörä 2.5 10 250 1 250
Tasauspyörästö 3 5 75 1 75
Pinion-akseli 1.5 2 6 4 96
Kardaani 5 3.5 61.25 4 980
Etuvoimansiirto yhteensä 1406
</pre id=code>
Vaikkei tuo nyt tieteellisen tarkka olekaan, niin ihan väärässä en ollut väittäessäni, että yhden beadlock-kehän hitaus on suurempi kuin koko muun etuvoimansiirron.
T, Antti